3

dampscherm of onderdak?

elslang
elslang
#Isolatie · 11 jaren geleden
Zonet ging ik een dampscherm kopen om ons plafond binnen te bevestigen, na de isolatie. Ze verkochten me Delta Maxx Plus (had eigenlijk Delta Reflex Plus gevraagd), wat een onderdakfolie is, met de opmerking dat dit hetzelfde is als een dampscherm. Ik betwijfel dat echter. Ga ik wisselen?

Alle reacties

0
Architect Dirk Verbeeck
Architect Dirk Verbeeck
4 16 Architect
11 jaren geleden

Een dampscherm hoort aan de warme zijde van de isolatie te zitten en dient om de warme lucht + opgeloste waterdamp tegen te houden. Zo kan die warme lucht niet verder door de constructie trekken en een koud oppervlak bereiken waar dan condens zou kunnen ontstaan.

Een onderdak is een tweede waterkering onder de dakbedekking (pannen of leien).

Voor de opbouw van een dak moet je letten op de dampdoorlatendheid. Die zou van binnen naar buiten steeds groter moeten zijn. Vocht dat in de constructie komt (of er al zit) moet er ook terug uit kunnen. Dat kan niet langs de onderzijde want daar zit een degelijk dampscherm. Dus moet het langs de bovenzijde naar buiten uitdampen. Het onderdak moet dus dampdoorlatend zijn. Producten die geschikt zijn als onderdak zijn dat dus per definitie niet voor een dampscherm.

De dampweerstand van het materiaal wordt uitgedrukt in een µd-waarde wat ook de Sd-waarde genoemd wordt.

De Delta-Maxx Plus onderdakfolie heeft een dampweerstand van ong. 0,15 m.

De Delta-Reflex Plus dampremmende folie heeft een dampweerstand van ong. 150 m.

Die twee folies zijn dus niet verwisselbaar.

0
Livios.be
Livios.be
65 590 Andere professioneel
11 jaren geleden
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Dakisolatie: alles wat je moet weten over de plaatsing, materialen en prijs

Dakisolatie: alles wat je moet weten over de plaatsing, materialen en prijs

Dakisolatie is de oplossing als je je ecologische voetafdruk wil verkleinen, je energiekosten wil verlagen of je woning comfortabeler wil maken.

Lees meer

Dakisolatie: hoe een plat dak na-isoleren?

Dakisolatie: hoe een plat dak na-isoleren?

Om een plat dak na te isoleren, ga je best langs de buitenkant te werk. Dat kan via een warm dak of omgekeerd dak. Beiden hebben hun voor- en nadelen.

Lees meer

Je huis isoleren van boven tot onder: ga aan de slag met deze klussen

Je huis isoleren van boven tot onder: ga aan de slag met deze klussen

Door je huis te isoleren, verlaag je je factuur en verhoog je je comfort. Deze stappenplannen beschrijven hoe je zelf je dak, vloer en ramen isoleert.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag