Eerst en vooral mijn verontschuldigingen voor dit laattijdig antwoord. Verbouwen is een tijdrovende bezigheid (ik ben volop bezig de elektriciteit en het sanitair aan het uitwerken.) Ten tweede: alweer bedankt voor je reactie. Je bent er blijkbaar nog vroeger aan begonnen dan ik, maar inderdaad: in die tijd moest men nog uitwijken naar het buitenland.
Wat je me probeert te vertellen is precies wat ik wil te weten komen: hoeveel zin heeft het om dit uit te voeren. Maar dan moeten alle paramaeters juist ingevuld worden.
zo schrijf je o.m. dat mijn water/lucht warmtepomp een goed idee is qua COP, maar ik spreek niet over een water/lucht pomp, wel over een water/water pomp. Het koude water uit de regenput zou ingezet worden om via de vloerverwarming voor koeling te zorgen. (de regenput wordt ingezet als een grote "boiler" of voorraadvat) Zolang het water in de regenput niet boven ong. 25° komt moet de pomp nog niet eens werken. Het is pas boven die temperatuur dat de pomp zou moeten gaan koelen. Bovendien spreken we over een regenput met 60 m² grondcontact. Zou dat water dan echt zo snel gaan opwarmen dat die gemiddelde 10 à 20 (vaak niet aaneengesloten) dagen per jaar dat we echt koeling zullen nodig hebben niet zal volstaan? Ik kan me dat moeilijk voorstellen. (Als ik bekijk wat mijn buurman van energie in zijn zwembad moet pompen om het een paar graden hoger te krijgen...) Ik heb naast de regenput nog een vijver van een 40.000 liter liggen, misschien kan ik het erbij aansluiten en er een tropisch zwembad van maken?
Hetzelfde wat betreft verwarming. Ik stel me voor dat ik soms een paar dagen per winter (laat ons zeggen maximum 2 weken na elkaar) niet zal stoken met de CVhaard. Dan lijkt het mij haalbaar dat er voldoende energie in die regenput zit om de 5.8 kW die we nodig hebben bij -10° er met een warmtepomp uit te halen. In de tussenperiode waarin met de CVhaard gestookt wordt (dat is en blijft de hoofdverwarming) kan de regenput weer "recupereren" en weer op zijn oorspronkelijke temperatuur komen langs de 60m² grondcontact. Bovendien bevindt de put zich direct onder een woonoppervlak, hoewel ik er van uit ga dat door de dikke laag vloerisoloatie daar nog weinig voordeel zit.
Dus: ik wil wel te weten komen wat je me probeert te vertellen, maar ik ben blijkbaar niet zo snel te overtuigen, en ik wil echt 100% zeker zijn voor ik dit idee laat varen. Je schrijft terecht: je water zal niet lang 14° blijven. Maar daar gaat het voor mij nu om: hoelang dan niet? Hoelang kan ik koelen, hoelang kan ik warmen tot ik met dat water "leegloop". 1 dag? 1 week? 2weken? Als ik op 2 weken uitkom, dan denk ik dat ik daar best kan mee leven en dat dat (voor mij) volstaat om de installatie te laten plaatsen. En er is (alweer een Nederlander) die dit systeem lopende heeft op zijn zwembad. De resultaten zijn erg behoorlijk. De leverancier is Vaillant (hun hybride gas/warmtepomp ketel). (in de hoop dat men hier merken mag noemen). Dus ipv gas/warmtepomp, denk ik aan CVhaard/warmtepomp.
Ik zal de vraag ook eens stellen aan de mensen van Vaillant zelf. Dat zal misschien wel meer duidelijkheid bijbrengen.
Nog even over CO2 neutraal: ik heb nooit beweerd CO2 neutraal te zijn. Ik spreek over een 0-energiewoning, dat is een wettelijk norm die men kan halen: indien mijn woning een passieve erkenning krijgt, en ik daarbovenop zelf energie opwek op duurzame wijze kan de woning als 0-energie woning erkend worden.
(De enige die CO2 neutraal is in deze wereld is mijn echtgenote: ze is een paar jaar terug gestorven. Hoewel, ze heeft ook 2 kinderen nagelaten en die zijn heus niet CO2 neutraal.)
PS: de bovenverdieping is niet de bovenSTE verdieping, maar dan nog vermoed ik dat het idee van koelen met een sprinklersysteem ook daar niet zou werken omwille van de isolatie in het dak. Of werkt dat ondanks? Ik heb wel al gedacht aan het koelen van de zonnepanelen om meer rendement te halen...
Ik kijk uit naar je reactie.
Mvg, Kurt