Warmtepomp met grote regenwatervoorraad
Beste mensen, Ik stelde reeeds dezelfde vraag onder de rubriek warmtepompen, maar weet niet goed welk forum nu eigenlijk het juiste is voor mijn vraag. Vandaar de dubbele post. Ik ben bezig met een grondige renovatie die zal resulteren in een warmtevraag van ong. 5kWh bij -10° C. Als verwarming wordt, naast een houtkachel die via een buffervat de vloerverwarming aanstuurt, ook een back-up systeem gezocht zoals bv. een gasgestookte CV ketel. Wij beschikken misschien echter over een veel ecologischer mogelijkheid: onlangs hoorde ik een gerucht over een warmtepomp die heel wat energie zou halen uit zwembaden en zowel voor verwarming en koeling zou kunnen ingezet worden. Los van het zwembadverhaal beschikt onze woning uit een ondegrondse regenwaterput die ongeveer 40.000 liter water à zowat 14°C bevat (in de vorm van een ondergronds zwembad zo je wil, dus niet verticaal gelagerd). Dit regenwater wordt nauwelijks gebruikt omdat er ook een goed werkende grondwaterput aanwezig is. De kans op een laag waterniveau is dus erg klein. Ik was sowieso van plan dit water te gebruiken voor passieve koeling van de vloer in de zomermaanden. Maar, mits een warmtepomp, vraag ik mij af of ik in de wintermaanden deze voorraad water niet kan gebruiken als back up om het huis warm te houden. ik kijk uit naar jullie reacties. Mvg, Kurt