4

Vloerverwarming en last benen?

B.
B.
#Verwarming & koeling · 12 jaren geleden
Wij gaan in 2014 bouwen. alle firma's raden vloerverwarming aan maar als ik enkele uren in het huis van de zus van mijn vriendin ben dan heb ik last van mijn benen door de vloerverwarming (die ligt daar wel al 25 jaar). Bij mij thuis of bij mijn ouders heb ik geen last, daar ligt geen vloerverwarming. Klopt het dat de vloerverwarming van nu beter is dan de vloerverwarming van 25 aantal jaar terug en dat ik nu bij nieuwe vloerverwarming hier geen last van zal ondervinden?

Alle reacties

0
Livios.be
Livios.be
65 590 Andere professioneel
12 jaren geleden

In nieuwbouw komt vloerverwarming inderdaad meer en meer op. Die artikels over zware benen etcetera heb ik heel wat jaren geleden zien opduiken, maar lijken ondertussen verdwenen. En uiteraard is de techniek zelf de afgelopen jaren 25 jaar verbeterd - het aantal werven is door de jaren alleen maar gestegen.

Maar als jij niet overtuigd bent: waarom dan wel installeren? Da's het mooie aan bouwen: echt alles opties liggen momenteel nog open!

Veel succes!

0
B.
B.
0 1 Bouwer
12 jaren geleden
Waarom installeren? Omdat het een gelijkmatige verwarming is die minder verbruikt en dus goedkoper is (wat ik me toch heb laten vertellen, ik heb nog niet veel opzoekingswerk gedaan) en je hebt geen afzonderlijke verwarmingselementen zodat we hier geen rekening mee moeten houden om ramen/kasten etc te zetten. Maar als ik er last van zou hebben wordt het beter niet geplaatst uiteraard want dan wegen die voordelen niet op tegen het nadeel.
0
vloerder jp
vloerder jp
74 287 Andere professioneel
12 jaren geleden

Ik denk dat het gevoel van zware benen eerder gevoelsmatig is : het aanpassen aan een niet koude vloer. De Romeinen kenden reeds vloerverwarming in hun badhuizen. In de literatuur lees ik o.a. :

- het verschil in temperatuur tussen de enkels en het hoofd van een zittend persoon mag niet hoger zijn dan 3° C; kan alleen bereikt worden met vvw;

- vvw brengt minder luchtbeweging voort en zo ook minder stof in beweging;

- vvw is gunstig voor personen met een allergie voor de huisstofmijt.

In de praktijk stel ik vast dat bijna alle eigenaars voor vvw kiezen. De vloeren moeten niet meer zo hoog opgewarmd worden als vroeger, omdat we de woning beter isoleren.

Van een allergie tegen vvw heb ik nog niet gehoord, maar als je zware benen krijgt, zou ik het ook niet installeren.

jp

Download gratis onze airco-gids

Download gratis onze airco-gids

Alles wat je moet weten over airco’s: van soorten en installatie tot tips voor optimaal rendement. Inclusief handige checklists!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Cv-installatie: ontdek de opties voor de centrale verwarming van je woning

Cv-installatie: ontdek de opties voor de centrale verwarming van je woning

Benieuwd welke centrale verwarming het meest geschikt is voor nieuwbouw of renovatie? Ontdek de verschillende soorten cv-installaties en hun prijs.

Lees meer

Must-do voor het najaar: de schoorsteen reinigen

Must-do voor het najaar: de schoorsteen reinigen

De herfst is voor veel mensen het moment waarop ze hun haard of kachel aansteken. Om optimaal te kunnen genieten, moet je wel je schoorsteen reinigen.

Lees meer

Uitgetest door de redactie: de radiatorventilator van SpeedComfort

Uitgetest door de redactie: de radiatorventilator van SpeedComfort

Verhoog je je comfort met een radiatorventilator? Hoe makkelijk is de installatie en zijn er nadelen? We deden de test met een exemplaar van SpeedComfort.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag