Betreft boete die immokantoor wenst af te houden van de huurwaarborg

3

Betreft boete die immokantoor wenst af te houden van de huurwaarborg

Commer
Commer
#Ontwerp · 12 jaren geleden
Geachte, Wij hadden een contract van 1 jaar huren. Wij hebben echter het huis van onze dromen gevonden en die aangekocht waardoor we onze huurcontract voor het einde van het eerste jaar moesten stopzetten. Er is een boete in vermeld voor wederverhuring van 1 maand huur + 21 % btw. Gezien het appartement dat wij betrokken bij onze eerste instap vuil achtergelaten was en er een aantal herstellingen nodig waren, hebben wij dit ook op onze kosten laten doen. De eigenaar was langsgeweest en we waren overeengekomen dat hij de helft van de boete van het immokantoor zal betalen. (bevestiging heb ik op mail) gezien we het appartement helemaal opgeknapt hadden. Nu probeert het immokantoor alsnog onze huurwaarborg niet te deblokkeren om die kosten er van af te houden. Volgens mij is dit wettelijk niet toegelaten, en ook wij hebben ons bewijs van overeenkomst met de eigenaar + er is direct na ons een nieuwe huurder ingekomen. Het immokantoor staat al gekend voor hun malafide praktijken. Wat kunnen wij hiertegen ondernemen zodat wij onze huurwaarborg terugkrijgen? Met vriendelijke groeten Sven Decommer

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3490 Andere particulier
12 jaren geleden
Volgens mij: boete wederverhuring dient betaald te worden. Overeenkomst dat de eigenaar 50% betaalt moet je met de eigenaar regelen: stuur een reply op z n mail met daarin : "heb kantoor 1 maand betaald, wil X€ overschrijven op rekening xxx. In bijlage bewijs van betaling. Immo s halen het onderste uit de kan maar helaas moet je doen wat je met je handtekening geaccepteerd hebt.
0
Commer
Commer
0 1 Andere particulier
12 jaren geleden
Volgens mij: boete wederverhuring dient betaald te worden. Overeenkomst dat de eigenaar 50% betaalt moet je met de eigenaar regelen: stuur een reply op z n mail met daarin : "heb kantoor 1 maand betaald, wil X€ overschrijven op rekening xxx. In bijlage bewijs van betaling. Immo s halen het onderste uit de kan maar helaas moet je doen wat je met je handtekening geaccepteerd hebt.

De wet vermeld wel dat de kost van wederverhuring niet mag doorgerekend worden aan de huurder.  Wij hebben echter zelf voor een nieuwe huurder gezocht.  Er is geen periode waarin het appartement leegstaat.

Heb eens geinformeerd bij mijn advocaat van het werk.  Zij vermeld dat een mail rechtsgeldig (afkomstig van het immokantoor zelf) en dat die boete niet meer moet betaald worden en dat dit ook niet van de huurwaarborg mag gezien de huurwaarborg dient voor herstel van schade die huurder toegebracht heeft of voor achterstallige huur (mits akkoord vrederechter).  Terwijl wij alles correct betaald hebben.  Indien nodig laat ik de herstellingswerken dan factureren die uiteindelijk ten laste zijn van de eigenaar en op de plaatsbeschrijving stonden bij ons intrede.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een vide in huis? Architecten delen hun beste tips

Een vide in huis? Architecten delen hun beste tips

Een vide brengt licht en ruimte en laat verschillende verdiepingen in huis met elkaar communiceren. Enkele architecten geven advies.

Lees meer

Je huis later verbouwen tot kangoeroe- of zorgwoning? Hou er nu al rekening mee

Je huis later verbouwen tot kangoeroe- of zorgwoning? Hou er nu al rekening mee

Speel jij ook met het idee om je woning later om te bouwen tot een kangoeroe- of zorgwoning? Dan zijn er enkele zaken waar je best nu al rekening mee houdt.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoeveel licht moet je in huis hebben?

Vraag aan de lichtexpert: Hoeveel licht moet je in huis hebben?

Hoeveel licht heb je nodig in huis? Lichtexpert Joël Sels deelt tips over lichtinval, normen en het optimaal gebruiken van daglicht in elke ruimte.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag