5

Lichtkoepel in plat dak

Marc Ameloot
Marc Ameloot
#Dak · 11 jaren geleden
Na-isolatie van plat dak met bestaande lichtkoepel. Er was voorzien dat de lichtkoepel 10 à 15 cm boven de roofing zou uitkomen. Nu komt de openklappende koepel slechts 2 à 3 cm boven de roofing. Kan dit aanvaard worden of is de kans voor de insijpeling van vocht te groot.

Alle reacties

0
Jan Legein
Jan Legein
1 5 Andere professioneel
11 jaren geleden

Beste Marc, 

Indien mogelijk zou ik proberen meer dan 2-3cm over te houden. Mij lijkt vooral het opspattend water een probleem, naast het risico dat bij verstopping van de afvoer het water door de koepel naar binnen komt. 

Je zou kunnen opteren voor een verhoging van de koepel door er bijvoorbeeld een super isolerende glasplaat in te leggen, waardoor de opstand met 5-6 cm opgehoogd wordt. Dan is bovendien de laatste koudebrug op je plat dak ook weggewerkt. 

Zie www.koepels.com, een partner van Livios in deze zaken. 

Vriendelijke groet, Jan Legein - koepels.com

0
Marc Ameloot
Marc Ameloot
0 2 Andere particulier
11 jaren geleden

Goedendag mijnheer Legein,

Bedankt voor het snelle antwoord.

Spijtig, maar van het 6-5 cm verhogen door het inleggen van een isolerende glazen plaat begrijp ik niet hoe dit gebeurd. Is dit een plaat die de dakopening volledig afsluit en waarop de koepel dan gemonteerd wordt?

Vriendelijke groeten.

Marc Ameloot

0
Jan Legein
Jan Legein
1 5 Andere professioneel
11 jaren geleden

Beste Marc, 

Ik ga ervan uit dat je een PVC opstand onder de koepel hebt zitten. Indien er gewoon een houten opstand onder zit, kun je de opstand gewoon verhogen met een houten regel. Weet wel dat geen enkele fabrikant van koepels garantie geeft voor een koepel op een houten opstand. 

De glasplaat bestaat eigenlijk uit een PVC kader, gelijkend op de bovenkant van je PVC opstand, waarin een superisolerend glas is gemonteerd. Je verwijdert de koepel van je opstand, installeert de glasplaat op de opstand, en plaatst je koepel er weer boven op. Voordeel is dat je thermische isolatie van 2.8 naar 0.8 W/m2K daalt, en je akoestische isolatie drastisch toeneemt. 

Nadeel van de glasplaat is dat hij zo zwaar is, dat de koepel alleen nog kan worden geopend met een 220V electromotor die is gemonteerd in het kader van de glasplaat. Bovendien bestaat hij maar in een beperkt aantal afmetingen, zie www.koepels.com voor een technische tekening van de koepel met glasplaat (=superisolerende koepel) en voor foto's.

Met veel groeten, Jan Legein - koepels.com 

0
Marc Ameloot
Marc Ameloot
0 2 Andere particulier
11 jaren geleden

Goedendag mijnheer Legein,

Hartelijk dank voor uw verduidelijking.

Vriendelijke groeten.

Marc Ameloot

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

In de kijker: dakpannen met geïntegreerde zonnepanelen verhogen opbrengst

In de kijker: dakpannen met geïntegreerde zonnepanelen verhogen opbrengst

Deze nieuwe dakpannen met zonnepanelen bedekken je dak én wekken stroom op. Dankzij de half-cuttechnologie brengen deze zonnepanelen nog meer op.

Lees meer

Asbest in je dak? Zo kan je het herkennen, vervangen en veilig verwijderen

Asbest in je dak? Zo kan je het herkennen, vervangen en veilig verwijderen

Leer asbest in je dak herkennen, ontdek de risico’s en kosten en vind veilige oplossingen voor vervanging of verwijdering.

Lees meer

Mansardedak: complete gids met voordelen, prijs en tips

Mansardedak: complete gids met voordelen, prijs en tips

Geef je woning karakter met een mansardedak en geniet van meer ruimte, stijl en comfort onder je dak.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag