2

Muurisolatie

Rony Bertels
Rony Bertels
#Isolatie · 13 jaren geleden
In een staalbouw wordt de buitenmuur opgebouwd door gevelsteen - spouw - PUR isolatieplaat met alu folie - OSB plaat - 10 cm glaswol - OSB plaat - gyproc. Normaal moet er tussen de gyproc en de glaswol nog een dampscherm geplaast worden. Mijn aannemer raad dit echter af omdat de Pur plaat langs beide kanten een alu folie (dampscherm) heeft . Omdat het doel van een dampscherm volgens mij toch is om het vocht van de woning niet in de glaswol te laten dringen lijkt mij een dampscherm wel nodig. Wat is de beste oplossing.

Alle reacties

0
Vraphael
Vraphael
1 4 Andere professioneel
13 jaren geleden· Bedankje ontvangen
De meest logische plek voor een dampscherm is aan de warme zijde van de isolatie, dus in dit geval tussen de gyproc en de glaswol. Dus moest je maar 1 dampscherm plaatsen dan is dat hier. In jouw geval echter zit er nog een laag pur voor, deze isolatie komt als eerste in contact met de lage temperatuur. Ze ligt namelijk tussen de koude buitentemperatuur en de warme binnentemperatuur (of omgekeerd in zomer). Hier is dus de grootste kans op problemen (condens, schimmelvorming, ...) omdat het verschil daar het grootst is. Het dampscherm van de pur zal ervoor zorgen dat de damp hier niet doorkan. In theorie is het tweede dampscherm tussen de gyproc en de glaswol dus niet nodig.
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Verlaag je verwarmingskosten met 30 procent. Ontdek alles over gevelisolatie: van de prijs, over de verschillende materialen tot premies.

Lees meer

Dakisolatie: je hellend dak na-isoleren langs buiten

Dakisolatie: je hellend dak na-isoleren langs buiten

Wanneer je geen onderdak hebt en de zoldervloer isoleren geen optie is, zijn er twee mogelijkheden om je hellend dak na te isoleren langs buiten.

Lees meer

Geluidsisolatie: alles wat je moet weten voor een betere nachtrust en meer wooncomfort

Geluidsisolatie: alles wat je moet weten voor een betere nachtrust en meer wooncomfort

Geluidsisolatie zorgt voor meer gemoeds- en nachtrust. Lees meer over de prijs en hoe je je vloer, plafond of wanden akoestisch isoleert.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag