6

Probleem met condens op ramen

Arno Inghelbrecht
Arno Inghelbrecht
#Isolatie · 11 jaren geleden
Dag iedereen Een paar jaar terug kocht ik een kleine woning (gesloten bebouwing). Het huis werd gerenoveerd. Toen ik effectief permament in het huis verbleef merkte ik op dat er heel veel condens op de ramen in de slaapkamer (voorkant woning) staat, vooral in de koudere maanden. Toen nam ik de beslissing om deze ramen ook te vernieuwen. Echter breekt de nieuwe winterperiode aan en stelt het probleem zich opnieuw, maar net iets minder erg. Ik verlucht dagelijks de ruimte, dus hieraan kan het probleem niet te wijten zijn. Zelf dacht ik aan volgende zaken om dit probleem op te lossen: - Momenteel wordt de ruimte onvoldoende verwarmd door problemen met de radiator. Kan het verhogen van de kamertemperatuur een oplossing bieden tot dit probleem? - Ik heb ook een toestel gekocht om koudebruggen, temperatuur, vochtigheid, ... te meten. Hieruit blijkt dat vooral mijn buitenmuur in de slaapkamer opmerkelijk veel kouder is dan de overige muren. Ook mijn plafond is aan de lage kant, maar ik heb het plat dak wel laten isoleren. Kan het een oplossing bieden om de spouwmuur te laten isoleren? Kan de oorzaak / oplossing nog elders liggen? Alvast bedankt voor alle ideeën! Arno

Alle reacties

0
jantruyens
jantruyens
7 22 Bouwer
11 jaren geleden

Beste arno,

Ik heb een een vorige woning voor hetzelfde probleem gestaan ...

Verluchting geinstalleerd

Spouwmuuren geisoleerd

Ramen vervangen

Zolder geisoleerd

Maar pas na een verluchting met groter debiet was het probleem opgelost ... dus verluchtingsinstallatie is de belangrijkste factor

(was wel badkamer op die verdieping, met veel condens ivm douche)

0
jantruyens
jantruyens
7 22 Bouwer
11 jaren geleden· Bedankje ontvangen

isolatie in spouw heeft wel geholpen voor condens op de muren, maar voor condens op de ramen was verluchten de oplossing

0
Isolteam
Isolteam
10 41 Andere professioneel
11 jaren geleden· Bedankje ontvangen
Beste, Om condens op de ramen te voorkomen, zal verluchten van de kamer inderdaad de beste oplossing zijn. Het is namelijk zo dat warmere lucht meer vocht kan bevatten dan koudere lucht, en dit onder de vorm van waterdamp. Als lucht met een bepaalde hoeveelheid vocht erin, gaat afkoelen, zal deze koudere lucht die hoeveelheid waterdamp niet meer kunnen bevatten. Deze lucht komt dan op zijn dauwpunt en het overtollige vocht zal afgescheiden worden als condensatie. En het is nu net dat dat gebeurt op de koudere ramen. De oplossing is dan om de hoeveelheid vocht in de ruimte te laten dalen door te verluchten, maw door de vochtige binnenlucht te vervangen door drogere lucht. Het na-isoleren van de spouwmuren zal ook wat helpen, ook het verwarmen van de ruimte zal helpen. Het zal ervoor zorgen dat de ruimte en de binnenlucht gaan opwarmen. De temperatuur thv de ramen zal ook licht stijgen. De condensatie zal daardoor iets minder snel optreden, maar zal niet gaan verdwijnen. Een voldoende ventilatie blijft dus zeker aangewezen. Het na-isoleren van de spouwmuren zal u vooral een hoger wooncomfort bieden en een vermindering van uw stookkosten.
0
Arno Inghelbrecht
Arno Inghelbrecht
0 1 Andere professioneel
11 jaren geleden
Beste,
Om condens op de ramen te voorkomen, zal verluchten van de kamer inderdaad de beste oplossing zijn.
Het is namelijk zo dat warmere lucht meer vocht kan bevatten dan koudere lucht, en dit onder de vorm van waterdamp.
Als lucht met een bepaalde hoeveelheid vocht erin, gaat afkoelen, zal deze koudere lucht die hoeveelheid waterdamp niet meer kunnen bevatten.
Deze lucht komt dan op zijn dauwpunt en het overtollige vocht zal afgescheiden worden als condensatie.
En het is nu net dat dat gebeurt op de koudere ramen.
De oplossing is dan om de hoeveelheid vocht in de ruimte te laten dalen door te verluchten, maw door de vochtige binnenlucht te vervangen door drogere lucht.
Het na-isoleren van de spouwmuren zal ook wat helpen, ook het verwarmen van de ruimte zal helpen.
Het zal ervoor zorgen dat de ruimte en de binnenlucht gaan opwarmen. De temperatuur thv de ramen zal ook licht stijgen.
De condensatie zal daardoor iets minder snel optreden, maar zal niet gaan verdwijnen.
Een voldoende ventilatie blijft dus zeker aangewezen.

Het na-isoleren van de spouwmuren zal u vooral een hoger wooncomfort bieden en een vermindering van uw stookkosten.

De uitleg klinkt zeker voldoende logisch, maar wat ik persoonlijk vreemd vind is dat ik zeker voldoende verlucht en dat het probleem zich blijft stellen. Ik ga er nog eens een weekje extra hard op letten om te zien of het probleem verbeterd of niet.

Het is wel in ieder geval knap lastig om elke ochtend zo op te staan. De omkadering bestaat uit hout en elke ochtend valt het water van het venster op de omkisting, met alle gevolgen van dien. Een handdoek leggen kan toch niet dé oplossing zijn hiervoor? En dit in tegenstelling toen ik nog in een ander huis woonde met nog slechtere isolatie, toen had ik die problemen niet. Wat kan het leven lastig zijn... :)

0
Vochtadvies
Vochtadvies
79 502 Architect
11 jaren geleden

Als je condensatie op de ramen hebt aan de warme zijde dan zit je vloer vol water, altijd.
Het extra of overdadig verluchten zal wel een beetje helpen maar dit is dweilen met de kraan open.
Neem de oorzaak weg en de gevolgen blijven ook weg.
Als we meer dan 20.000 woningen in de Benelux nauwkeurig onderzoeken dan komen we tot de volgende resultaten:
- 64% gebrekkige waterdichting ter hoogte van maaiveldzone
- 19 % slagregen doorheen buitengevel
-   5 % lekkende afvoeren
-   5 % overmatige dampdruk vanuit kruipkelder, natte kelder of regenput
-   3 % lekkende aanvoerleidingen
-   2 % rechtstreeks lekken in de kelder (echt grondwater)
-   1 % lekken in betonkelders
-   1 % lekken in het dak
-   0 % opstijgend grondvocht
Zie ook www.humida.be

Groeten
Vochtadvies

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Tocht in huis bestrijden: 5 tips voor elk budget

Tocht in huis bestrijden: 5 tips voor elk budget

Tocht in huis aanpakken kan op verschillende manieren, afhankelijk van je budget en specifieke behoeften. We lijsten voor jou 5 oplossingen op.

Lees meer

Makkelijk zien waar je woning warmte en dus geld verliest? Een thermoscan helpt je op weg

Makkelijk zien waar je woning warmte en dus geld verliest? Een thermoscan helpt je op weg

Wil je weten langs waar je woning het meeste warmte verliest? Een thermoscan brengt het snel en makkelijk in beeld. Zo werkt het.

Lees meer

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Door in de zomer je woning te isoleren, kan je in de winter genieten van een warm huis en een lagere energiefactuur. Ontdek hoeveel je kan besparen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag