Te hoge ereloon
Te hoge ereloon
Alle reacties
Dus 17.000 euro ereloon op een budget van 75.000? Das dus al 22 % en er moeten nog facturen volgen? Da's véél. Bedoel je met regietarief dat hij ook zelf aannemers zoekt, offertes vergelijkt en de bouw zal coördineren? Dat zou eventueel die meerprijs (gedeeltelijk) kunnen verklaren.
Wat staat er in jullie overeenkomst? Want het is toch wel de bedoeling dat je daar al een goed zicht krijgt op het kostenplaatje. Enerzijds van het verbouwbudget, anderzijds van zijn ereloon: hoe wordt het berekend? Wanneer en hoeveel moet je betalen per schijf?
Nee ik zoek zelf de aannemers.De offertevergelijking, toewijzing en werfcontrole worden door de architect uitgevoerd en gefactureerd bovenop de reeds betaalde facturen van 17000 euro .
In de overeenkomst staat : de ereloon in regie wordt vastgelegd volgens aangehechte berekeningsnota voor kosten en erelonen.
De aangehechte nota is een opsomming kosten prijs/eh en erelonen per uur, maar daaruit kan ik niet opmaken hoeveel hij voor het hele project gaat aanrekenen.
De werken worden summer en voorlopig geraamd in functie van het programma op een bedrag buiten taksen van 75000 euro .
Dus ik had zicht op de bouwkosten , maar niet op zijn totale ereloon en kosten.
De ereloon is bepaald en eisbaar als volgt : provisienota van 1500 euro ;vanaf tweede nota : voorlegging prestatieoverzicht
Dus 17.000 euro ereloon op een budget van 75.000? Das dus al 22 % en er moeten nog facturen volgen? Da's véél. Bedoel je met regietarief dat hij ook zelf aannemers zoekt, offertes vergelijkt en de bouw zal coördineren? Dat zou eventueel die meerprijs (gedeeltelijk) kunnen verklaren.
Wat staat er in jullie overeenkomst? Want het is toch wel de bedoeling dat je daar al een goed zicht krijgt op het kostenplaatje. Enerzijds van het verbouwbudget, anderzijds van zijn ereloon: hoe wordt het berekend? Wanneer en hoeveel moet je betalen per schijf?
Normaal tarief voor een verbouwing zit rond de 10 tot 15% van de totale kostprijs van de verbouwing ...
Stel dat je verbouwing 100 000 euro kost, zou de architect MAX rond de 15 000 euro mogen aanrekenen. (EN DIT VOOR DE TOTALE WERKEN)
Voor deze maximum prijs zou hij volgende taken allemaal moeten uitvoeren
Dus de aangerekende tarieven lijken mij veel te hoog, maar aangezien je vooraf niets hebt afgesproken sta je nu wel voor een lastige zaak.
Het enige advies dat ik je kan geven, neem even contact met de order van architecten www.architect.be of met www.bouwverzoening.be. Doe daar je verhaal en stuur ook eventuele overeenkomsten mee, zodat ze een totaal beeld krijgen van jouw situatie!
Veel succes!

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’
Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.
Lees ook

Onmisbare tips voor zelfbouwers
Door zelf te bouwen aan je huis, kan je meer realiseren met hetzelfde budget. Voor je enthousiast begint, hou je best rekening met deze tips!
Lees meer
SOS bouwgrond: eerste hulp bij minder ideale percelen
Heb je een bouwgrond op het oog die verre van ideaal is? Dat hoeft niet per se een nadeel te zijn. Met deze oplossingen maak je er een droomperceel van.
Lees meer
Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting
Hoe kan je een energiezuinige woning slim ontwerpen zodat het je beschermt tegen koude en oververhitting? Met deze tips maak je je huis klimaatproof.
Lees meerWeet jij het antwoord op deze vragen?
Onze toolbox
Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen