6

gemeenschappelijke kosten huurappartement

Een huurder
Een huurder
#Bouwpartners · 13 jaren geleden
Beste, Ik huur sinds 2 jaar een appartement. Van in het begin moest ik geen gemeenschappelijke kosten betalen. Nu krijg ik ineens een brief dat ik wèl gemeenschappelijke kosten moet betalen. Kan dit zomaar? De prijs is volgens mij ook veel te hoog, hij bedraagt 10 euro in de maand per huurder. De enigste kost die wij kunnen bedenken is een licht in de gang( waarvan er dan nog maar 1 schakelaar werkt, het is een licht met timerfunctie, dus dit kan niet zoveel verbruiken). We zijn met drie huurders, die elk 10 euro moeten betalen. Bovendien zit een van de huurders in hetzelfde gebouw, maar haar ingang is helemaal niet langs die gang. Enkel haar watermeter en electriciteitsmeter staan er. Ik heb mijn huurcontract eens nagelezen en hierin staat dat gemeenschappelijke kosten moeten betaald worden als die er zijn, maar er staat geen bedrag bij. Kan ik weigeren om deze kosten te betalen tot de verhuurder bewijsstukken voorlegt van de echte kosten? Kan de verhuurder mij verplichten om de kosten van de voorbije twee jaar te betalen? Misschien nog relevant om te weten: Toen ik mijn huurcontract tekende was de verhuurder een oudere vrouw. Nu wordt alles beheerd door haar zoon die een bureau heeft ingeschakeld om alles in verband met huur en herstellingen bij te houden. Maar dit was reeds zo enkele maanden nadat ik mijn contract getekend had. Welke stappen onderneem ik het best? Met vriendelijke groeten, Een Livios- bezoeker.

Alle reacties

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
13 jaren geleden

Dag huurder,

Op de vraag of je wettelijk verplicht bent om die extra kosten te betalen kan ik spijtig genoeg niet antwoorden.

Mijn lekenopinie is wel, dat gezien er geen bedrag in je huurovereenkomst staat je met deze clausule een blanco check hebt getekend. Ik ken je maandelijkse huurbedrag niet maar gezien de vaste kosten slechts 10 Euro/maand bedragen lijkt het mij echter dat je huisbaas en heel redelijk persoon is. Vaste kosten zijn zelden lager dan 25 Euro/maand voor gebouwen zonder lift en 50 Euro/maand voor gebouwen met lift. In sommige gevallen lopen deze zelfs op tot 200 Euro/maand. 

In tegenstelling tot wat jij denkt dekt dit bedrag ook niet alleen het elektriciteitsverbruik maar eveneens kosten en onderhoud aan toestellen waarvan je zelfs niet eens het bestaan afweet (Vast recht gemeenschappelijke teller. lampen vervangen, reparaties aan dompelpompen, verzekeringen, enz) en wat in de toekomst nog kan plaatsvinden. Het is ook niet ondenkbaar dat je huisbaas net onderhoudskosten heeft gehad welke veel hoger waren als deze 10 Euro en welke hij/zij makkelijk (volledig of gedeeltelijk) kan door rekenen naar de huurders.

Mijn advies is om deze 10 Euro te betalen en te laten VASTLEGGEN voor de duur van de overeenkomst. Gezien in jouw huurovereenkomst de vaste kosten niet in je huurprijs begrepen zijn kunnen deze dan ook niet meer verhoogd of geindexeerd worden.

Groetjes

0
PitOnLivios
PitOnLivios
13 71 Andere professioneel
13 jaren geleden

Een zaak is zeker: 10€/maand gemeenschappelijke kosten is heel weinig.

Dit gezegd zijnde, de verhuurder kan alleen reële, individualiseerbare (zie in dat verband ook de basisakte die de verdeelsleutel bepaald volgens quotiteiten of andere methodes) en met bewijzen aantoonbare kosten aanrekenen. De bewijslast ligt bij de verhuurder, niet bij de huurder.

Er kan geen sprake zijn van "blanco check".

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
13 jaren geleden
Dit gezegd zijnde, de verhuurder kan alleen reële, individualiseerbare (zie in dat verband ook de basisakte die de verdeelsleutel bepaald volgens quotiteiten of andere methodes) en met bewijzen aantoonbare kosten aanrekenen. De bewijslast ligt bij de verhuurder, niet bij de huurder. Er kan geen sprake zijn van "blanco check".

Betekent dit dat voor huurovereenkomsten met een vast maandelijks kostenbedrag de verhuurder het restbedrag moet terugstorten?

Groeten H.

0
Mr. Gert DAMIAANS - ARGUS ADVOCATEN
44 175 Andere professioneel
13 jaren geleden

Er zijn twee mogelijkheden:

- ofwel is er een absoluut forfait, dit betekent dat ongeacht de reële kosten, partijen overeenkomen dat een welbepaalde bedragallekosten dekken. Dit dient uiteraard opgenomen te worden in de huurovereenkomst;

- ofwel is er een voorschot bepaald in de huurovereenkomst. In dit geval dient de verhuurder jaarlijks een eindafrekening op te stellen dewelke moet gemotiveerd worden met stukken indien gewenst. Bij een overschot, dient het tegoed terug aan de huurder te worden volstort aangezien enkel de werkelijke kosten in rekening kunnen gebracht worden;

0
Natasja
Natasja
0 1 Andere professioneel
8 jaren geleden

Beste 

Wij betalen een gemeenschappelijke kost van 40 euro per maand.

Nu is mij huisbaas geweest en hij heeft ons een papier gegeven van de onkosten en nu blijkt dat wij nog 244 euro moeten bijbetalen kan dit? 

Groetjes 

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

Steeds meer kandidaat-bouwers kiezen voor een sleutel-op-de-deur woning. Wij zetten de vijf belangrijkste voordelen op een rij!

Lees meer

Zelfbouw zit in de lift: “Met zelfbouw kan je je budget in evenwicht houden”

Zelfbouw zit in de lift: “Met zelfbouw kan je je budget in evenwicht houden”

Zit zelfbouw in de lift? We vroegen het drie experts: “Wie wil besparen op bouwkosten kan zelf aan de slag gaan met een zelfbouwpakket”

Lees meer

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Je bouwproject staat of valt grotendeels met de keuze van de juiste aannemer(s). Met deze tips kan je een aannemer zoeken voor jouw project.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag