Ingestorte buis huis 1957 ?
Beste,
Bij het vernieuwen van de elektriciteit ben ik bij het boren van de keuken naar de kelder gestoten op een onbekende metalen buis 16-18 mm.
Deze bevindt zich 1 cm diep in het kelder plafond, en lijkt me ingestort ( daar kiezels ed ook homogeen verdeelt waren aan onder en bovenkant van de buis. Ik zie ecjter wel een metaaldraadje rond de buis, vermodelijk om deze op de gewenste hoogte te houden tijdens het storten ?
Ik vermoed niet dat het water zou kunnen daar de meeste ( alle ) waterleidingen tegen het kelder plafond zijn gemonteerd en uit koper bestaan. Er zijn mij ook geen ongekende aftakkingen bekend dewelke van de hoofdleiding ontspringen.
Centrale verwarming kan ik ook ver 100 % uitsluiten, waar mogelijk loopt deze zichtbaar in de kelder en voor de overige toestellen komt deze van de zolder.
Elektriciteit vermoed ik ook niet, daar ik geen ongekende buizen weet uitmonden, alsook is er steeds rood geschilderd staal gebruikt voor de elektriciteits leidingen en is deze naakt staal.
Mijn gedacht ging uit naar de aarding dewelke deels ingestort is daar het huis deels onderkelderd is, maar dit weet ik niet. Ik meet wel een weerstand tussen deze leiding in nabij gelegen geaarde buizen en aardings onderbreker. Echter lees ik wel vaak dat huizen uit die periode geen aardingslus hadden?
Heeft hier iemand enig idee omtrend ??
Alvast Hartelijk Bedankt !