Uitbouw woning
Onlangs kochten wij een halfopen bebouwing uit het jaar 1955 met de bedoeling dit te renoveren en een stukje aan te bouwen. Onze naaste buurman had ook een stuk aangebouwd en volgens het immo-kantoor zou dit geen enkel probleem opleveren. Ook uit de bouwvoorschriften leek niet dat dit niet zou mogen. In samenspraak met de gemeente deden wij een 'princieps'aanvraag waar bij een commissie advies zou worden gegeven over de uitbouw. Wij moesten een schets binnenbrengen met de afmetingen van de bestaande woning en de uitbouw en een woordje uitleg. Een week nadat dit binnen was kreeg ik telefoon van een medewerkster van de ruimtelijke ordeningsdienst. Zij was met onze aanvraag bezig en had nog wat extra gegevens nodig. Aangezien wij langs de zijkant van de woning ook wilden bijbouwen en op onze schetsen deze uitbouw met een verdiep tot op gelijke hoogte met de bestaande voorgevel hadden getekend (met plat dak terwijl originele woning zadeldak heeft), wist ze niet zeker of dit zou mogen. Achteraan zou er geen probleem zijn. De volgende dag kreeg ik echter opnieuw telefoon dat de uitbouw achteraan een probleem was. De bouwlijn van de voorgevel was immers gelijkgesteld met de straatkant. Aangezien de bestaande woning 7 meter achter deze lijn pas begint, meer dan 11 meter diep is, en er slechts tot op 17 meter diep gebouwd mag worden (waarvan 13 meter met verdieping en 4 zonder) kon dit niet doorgaan. Men had vorig jaar een nieuw ruimtelijk uitvoeringsplan goedgekeurd en moest zich daaraan houden. Wanneer ik opmerkte dat de buurman wel een uitbouw had, zei de medewerkster dat dit van voor het huidig plan dateerde. Volgens haar wil de gemeente meer naar uniformiteit streven. Ik merkte op dat wij net naar uniformiteit wilden streven door onze uitbouw achteraan gelijk te stellen met de buurman maar de medewerkster gaf hier geen gehoor aan. Zij zei ons dat we naar voor mochten uitbouwen en tot op de perceelgrens langs de open kant van de woning aangezien onze woning plots werd ingedeeld op een perceel 'gesloten bebouwing'. Als wij echter naar voor toe bouwen (uitbouw moet 5 meter na de bouwlijn staan, dus je mag 2 meter naar voor komen) en een heel deel opzij, krijg je pas een vreemd zicht... verre van uniform met andere woningen in de straat. Mijn vraag is nu of er een mogelijkheid bestaat dat de bouwlijn van de voorgevel kan herzien worden. Als de bouwlijn gelijk wordt gezet met de voorgevel is er geen enkel probleem en kunnen we net hetzelfde doen als de buurman. Er is een perceel bouwgrond langs de ene kant van onze woning. Voor de rest staan er nog drie woningen die op dezelfde lijn gebouwd zijn (ook ongeveer in hetzelfde jaar veronderstellen we) als het onze. Wanneer het stuk bouwgrond naast ons conform de huidige bouwvoorschriften wordt gebouwd zal het een stuk voor de andere huizen geplaatst worden, wat dan weer in strijd is met de uniformiteit waarnaar men streeft. Onze woning ligt niet in een verkaveling, maar in één van de oudere straten (hoofdbaan) van het dorp.