7

Hoe vind ik de buizen van mijn verwarming?

evy
evy
#Verwarming & koeling · 11 jaren geleden
Ik heb een appartementje met blokverwarming op gas.Deze heb ik onlangs laten verwijderen en vervangen door radiators op elektriciteit. Nu heb ik nog één probleempje en dat is dat de oude buizen van de vorige verwarming nog moeten verwijdert worden,maar niemand kan me vertellen waar de buizen lopen van de verwarming naar mijn appartement.Weet iemand een oplossing om dit te weten te komen? Ik heb anders schrik dat ik de buizen van iemand anders afkoppel.

Alle reacties

0
DVB
DVB
16 68 Verbouwer
11 jaren geleden· Bedankje ontvangen
Kan je boven nog aan de buizen? Eens op kloppen met de hamer en beneden voelen welke buis de trillingen opvangt?
0
Kris M
Kris M
594 3492 Andere particulier
Het is waarschijnlijk je bedoeling om niet meer te moeten bijdragen in de blokverwarming. Heb je hierover een akkoord met de andere eigenaars ? Er is een 4/5e meerderheid nodig om verdeelsleutels van gemeenschappelijke kosten aan te passen en dit vereist daarna een door de notaris uit te voeren wijziging in de basisakte. Mocht ik één van de andere appartementen in uw blok bezitten dan zou'k alvast tegenstemmen want een gedeelte van de verwarmingskosten (typisch de helft) wordt onafhankelijk van het verbruik verdeeld tussen de appartementen om de vaste kosten en "het verwarmen van elkaars appartementen" te dekken. Buizen terugvinden : Als er niet met calorimeters gewerkt werd zijn mogelijks meerdere stijgleidingen aanwezig. Moeilijk om er iets zinnigs over te zeggen. Gebruik een detector als't stalen/koperen buizen zijn.
0
evy
evy
0 2 Verbouwer
11 jaren geleden
@DVB: we hebben buizen gevonden in een hoekje aan het toillet verstopt achter een valse muur,maar ik weet niet of dat die zijn voor het appartement boven mij of voor het mijne. @Kris M:het is idd om van die blokverwarming vanaf te geraken.Ik laat wel de boiler nog op gas staan.De syndicus heeft hier nochthans toestemming voor gegeven en nooit vermeld dat de andere dit moeten goedkeuren,dit is het eeste wat ik daar van hoor.Er is me wel gezegd dat ik nog steeds in het onderhoud en de kosten aan de ketel moet bijdragen voor mijn deel dan,daarom dat ik de boiler op gas laat.
0
Kris M
Kris M
Wordt het warmteverbruik gemeten (en hoe) ? Hoe wordt de verwarming exact afgerekend ? Wat staat hieromtrent in de basisakte ? Hoeveel appartementen zijn er in de blok ? Heb je een schriftelijke toestemming van de syndicus (die daarmee zijn boekje te buiten ging want het is aan de VME om toestemming te geven) ?
0
evy
evy
0 2 Verbouwer
11 jaren geleden
@kris M:ik heb die bevestiging op mail staan en in mijn akte staat dat er op de private delen aanpassingen mogen gebeuren ,daar staat zeker niets in vermeld dat hier een goedkeuring voor moet gevraagd worden.Ik ga zeker die mail van de syndicus goed bijhouden voor het geval er toch iets van komt. De verwarming word gemeten door metertjes van ista met buisjes met vloeistof in en zo heeft ieder appartement zijn meters en zo ook zijn eigen verbruik.
0
Kris M
Kris M
11 jaren geleden
Natuurlijk mogen er in de private delen aanpassingen gebeuren : nieuwe keuken, nieuwe badkamer, nieuwe radiatoren, ... Staat er in de mail dat je de verwarming mag vervangen door electrische verwarming ? Kijk ook maar eens op de website van Ista : --> Wat moet ik doen als ik een radiator wil plaatsen/heb geplaatst/wil vervangen/heb vervangen/ wil verwijderen/ heb verwijderd? : Wanneer u iets aan uw radiatoren wilt wijzigen, dient u contact op te nemen met uw beheerder/eigenaar. Het is mogelijk dat hij ons opdracht moeten verstrekken om bij u de meter opnieuw te monteren. Hoeft deze opdracht niet via uw beheerder/eigenaar te lopen dan kunt u contact opnemen met onze dienst planning (zie “Hoe kan ik ista contacteren” hierboven). Heb je Ista al gekontakteerd ?
Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Laat vloerverwarming installeren door experts en ontdek de voordelen voor jouw woning. Vraag gratis offertes aan!

Offertes aanvragen
Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Laat een zuinige condensatieketel plaatsen door ervaren professionals. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Cv-installatie: ontdek de opties voor de centrale verwarming van je woning

Cv-installatie: ontdek de opties voor de centrale verwarming van je woning

Benieuwd welke centrale verwarming het meest geschikt is voor nieuwbouw of renovatie? Ontdek de verschillende soorten cv-installaties en hun prijs.

Lees meer

Must-do voor het najaar: de schoorsteen reinigen

Must-do voor het najaar: de schoorsteen reinigen

De herfst is voor veel mensen het moment waarop ze hun haard of kachel aansteken. Om optimaal te kunnen genieten, moet je wel je schoorsteen reinigen.

Lees meer

Je huis koelen bij zomerse temperaturen? Uit deze systemen kan je kiezen

Je huis koelen bij zomerse temperaturen? Uit deze systemen kan je kiezen

Zodra het buiten 25°C is, kan een koelsysteem zijn nut bewijzen om oververhitting te vermijden en je huis te koelen. Ontdek de mogelijkheden.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag