2

gratis grondafstand aan de gemeente

vlinder
vlinder
#Ontwerp · 13 jaren geleden
Wij hebben in 2007 een grond gekocht.Op de grond mocht gebouwd worden : er is een stedenbouwkundig attest nummer 2 afgeleverd. Nu in 2012 wil onze dochter op deze grond bouwen.In augustus alle documenten ingediend op het gemeentehuis. Na 16 dagen worden we gecontacteerd door de gemeentelijke ambtenaar die ons zegt dat de bouwaanvraag niet kan doorgaan vermits er nog een stuk grond - grond die gratis moet afgestaan worden aan de gemeente- nog op naam staat van de vorige eigenaar. Mijn vraag: wie had ons hierover moeten inlichten en op welk moment had dit moeten gebeuren.

Alle reacties

0
Mr. Gert DAMIAANS - ARGUS ADVOCATEN
44 175 Andere professioneel
13 jaren geleden

De eerste kritische vraag die u zich moet stellen is of het 'moeten' van de gemeente voortvloeit uit een welbepaalde regelgeving en zodoende afdwingbaar is. Het lijkt mij aangewezen dat u bij de gemeente vooreerst informeert op basis van welke regulering zij menen deze gratis grondafstand te kunnen vragen. Indien deze regelgeving effectief bestaat, rijst de vraag of de notaris aan zijn informatieverplichting heeft voldaan bij het verlijden van de akte, dan wel of de verkoper hiervan geen kennis had of moest hebben. Ik raad u dan ook aan om eerst ten rade te gaan bij de gemeente en desgevallend vervolgens bij de notaris die de akte heeft verleden

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

De koppels van Huis Gemaakt ontdekten hun toekomstige woning dankzij hun bouwplan op ware grotte. Ontdek hoe Array je bouwplannen tot leven brengt.

Lees meer

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw kan je een hoop geld besparen. Maar hoeveel geld bespaar je door je werken (gedeeltelijk) zelf te doen? En welke klussen kan je zelf doen?

Lees meer

Welke bouwstijl kies jij?

Welke bouwstijl kies jij?

Bouwen is kiezen. Maar de veelheid aan bouwstijlen maakt dat kiezen er niet makkelijker op. Wij geven een beknopt overzicht van de verschillende stijlen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag