Renovatie: glas met isolatiewaarde 0.7, doen of niet?
Renovatie: glas met isolatiewaarde 0.7, doen of niet?
Alle reacties
Buitenmuren van 30 cm hebben een U-waarde van ongeveer 2,98. Met een buitenisolatie van 5 cm kan dit dalen naar een U-waarde van ongeveer 0,5 – 1, afhankelijk van de dampdichtheid en de lambda-waarde van de gekozen isolatie.
Waarom zou je de buitenisolatie beperken tot 5 cm? Lees meer over BEN (bijna energie neutraal) verbouwen op: http://www.cruysberghs.be/reaxyl-product-brochures/ .
Hou ook rekening met de isolatie onder de maaiveldzone.
In betreffende woning heb je met dubbel glas van 1,0 of 1,1 al een behoorlijk resultaat.
De isolatie van muren, fundering en daken zal belangrijker zijn in verhouding met de hoeveelheid vierkante meter.
Groeten
Vochtadvies
Driedubbele beglazing heeft ook enkele nadelen:
- de prijs is hoger
- mogelijkheid om op buitenzijde condensvorming te krijgen bij vochtig weer
- zwaar glas wat belastend is voor scharnieren en schuifsystemen, als deze worden aangepast wordt alles weer duurder
- plaatsingskosten kunnen duurder uitvallen
Groot voordeel is isolatiewaarde die (nog niet) kan bereikt worden met dubbel glas
We gaan de buitenmuren langs binnen isoleren. Om de ruimte niet te klein te maken, gaan we 5 cm isolatie plaatsen (op aanraden van de plakker)
De zoldervloer en tussenvloer van de woning zijn reeds geïsoleerd met glaswol.
Bedankt voor de uitleg!
Qua plaatsingskost en aankoop van de ramen, valt het prijsverschil best wel mee.
Ik heb van sommige verkopers gehoord dat het slecht is om de ramen beter te isoleren dan de muren en dat je hierdoor vochtige muren kan krijgen, daar heb ik schrik voor...
Isolatie produceert geen vocht. Je kan ook geen vochtproblemen veroorzaken door te isoleren. Een bestaand vochtprobleem kan anders geaccentueerd worden na isolatiewerken, dat wel.
De buitenmuren aan de binnenzijde isoleren is de minst goede oplossing. Een buitenmuur aan de binnenzijde isoleren kan je enkel uitvoeren als je dit 100 % dampdicht plaatst. Anders ga je dauwpuntcondensatie krijgen vlak achter de isolatie door het damptransport van binnen naar buiten en door de temperatuurval achter de isolatie (lees meer op www.humida.be ). Bij een binnenisolatie heb je ook geen massa die de warmte kan behouden waardoor je nog te veel temperatuurschommelingen krijgt.
Groeten
Vochtadvies
Ik vermoed dat de meeste bedrijven jou 1.0 of 1.1 aanraden omdat het meer in verhouding is met de rest van je isolatiepakket. Het heeft niet veel zin om een paar duizend euro extra neer te tellen voor superisolerend glas als je muren nauwelijks geïsoleerd zijn.
Dat geld investeer je dan beter in de na-isolatie van je gevel. Ik zou zeker de opties bekijken om die langs buiten te isoleren.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’
In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’
Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.
Lees ook

Het ideale materiaal voor je buitenschrijnwerk: prijs en onderhoud
Het juiste materiaal voor je buitenschrijnwerk kiezen? Ontdek de belangrijkste voor- en nadelen van pvc, aluminium, hout en staal en de kostprijs ervan.
Lees meer
Steellook ramen: de look van staal met de voordelen van aluminium of pvc
Steellook ramen hebben de look van staal, maar zijn gemaakt van aluminium of pvc. Ontdek meer over isolatie, prijs en onderhoud van steellook ramen.
Lees meer
Een offerte voor ramen aanvragen? Tips om prijzen te vergelijken
Nieuwe ramen nodig? Vraag een offerte op maat aan bij een vakman en ontdek prijzen en slimme tips om offertes voor ramen te vergelijken!
Lees meerWeet jij het antwoord op deze vragen?
Onze toolbox
Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen