Gevelpleister rechtsstreeks op cellenbeton

5

Gevelpleister rechtsstreeks op cellenbeton

Siegfried Wynant
Siegfried Wynant
#Muren · 11 jaren geleden

Voor ons nieuwbouwproject hadden we gedacht te kiezen voor een muuropbouw van 36.5 cm cellenbeton met daarop rechtsstreeks gevelbepleistering.

Onze architect vreest echter dat dit sneller kan leiden tot barsten of scheuren in de bepleistering ter hoogte van de plaatsen waar de muur niet zijn volledige dikte heeft, bv. waar welfsels zijn opgelegd of betonbalken boven de vensters. Op die plaatsen is er toch nog steeds +/- 15 cm cellenbeton.

Zijn voorkeur gaat uit naar een muuropbouw van 20cm cellenbeton + 12cm isolatie (EPS) + bepleistering. Aangezien we zoveel als mogelijk zelf willen bouwen, gaat onze voorkeur uit naar de massieve cellenbeton, deze kunnen we zelf zetten. Als we met isolatie werken dient deze steeds door de pleisterfirma gezet te worden. (ik heb toch nog geen firma gevonden die het plaatsen van de isolatie aan ons wil overlaten.)

Wat is jullie mening of ervaring? Hoe stevig is pleister op cellenbeton? Welke soort pleister?

Bedankt,

Sigge

Alle reacties

0
Livios.be
Livios.be
65 590 Andere professioneel
11 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Dag Siegfried,

Een mening die ik zeker zou opvragen, is die van de fabrikant van de cellenbetonblokken zelf. Ik weet dat bijvoorbeeld Xella (Ytong) zeer toegankelijk is voor de vragen van bouwers en hun architect.

0
Vochtadvies
Vochtadvies
79 502 Architect
11 jaren geleden

Cellenbeton is een zeer goed bouwmateriaal, is goed vochtregulerend, maar blijft dampopen.
Indien je veel zelf wil bouwen kun je de muren optrekken in cellenbeton van 30 cm.  Daartegen kun je dampdichte isolatieplaten schroeven, zoals bijvoorbeeld Powerwall van Recticel.   Hiertegen kun je niet pleisteren.  Wel kun je hiertegen zelf steenstrips of natuurstenen lijmen met Reaxyl ZX-345 steenstriplijm, zonder primer of grondlaag.  Met deze opbouw kun je zelf je volledige woning bouwen.  Je hebt geen waterkeringen nodig, geen spouwmuur, geen extra funderingen, enz.  Hiermee bespaar je veel plaatsingskosten en je kan uw woning zelf energieneutraal maken (lees meer op http://www.cruysberghs.be/reaxyl-product-brochures/ over BEN wonen).
Groeten
Vochtadvies

0
Juul
Juul
0 1 Andere professioneel
11 jaren geleden
In dit geval moet ik je architect gelijk geven. 1) gevelbepleistering op isolatie laat toe dat de materialen redelijk onafhankelijk van elkaar gaan uitzetten, belangrijk in geval van bezonning 2) EPS heeft toch een veel betere isolatiewaarde (lambda rond 0.035 tov Ytong C2/400 rond de 0.09), dus kan je beter isoleren in dezelfde muurdikte of plaats winnen met dezelfde isolatiewaarde. Ivm post 2 en 3 nog hetvolgende : Xella is inderdaad heel benaderbaar, maar heeft een logische voorkeur voor eigen producten ;-) En de dampopenheid is aan de buitenzijde zeker geen probleem, let wel op een goede luchtdichtheid aan de binnenzijde, vooral bewerkstelligd door pleisterwerk. Opgepast voor de knelpunten (aansluiting raam-muur en vloer-muur)
0
Siegfried Wynant
Siegfried Wynant
1 1 Bouwer
11 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Bedankt allemaal voor de reacties,

We hebben uiteindelijk gekozen om de muren op te trekken met cellumat cellenbetonblokken van 30cm dik en zullen deze afwerken met 6cm isolatie met daarop gevelbepleistering.

groeten,

Siegfried

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Download gratis onze vochtbestrijdingsgids

Download gratis onze vochtbestrijdingsgids

Ontdek de oorzaken en oplossingen voor vochtproblemen in huis. Inclusief checklists en praktische tips voor een blijvend resultaat!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Crepi voor je gevel: alles over soorten, prijs, isolatie en onderhoud

Crepi voor je gevel: alles over soorten, prijs, isolatie en onderhoud

Crepi als gevelafwerking? Ontdek soorten, prijs, isolatie, onderhoud, premies en een stappenplan. Alles voor een duurzame, mooie gevel.

Lees meer

Je buitenmuur waterdicht maken? Zo bescherm je je muur tegen vocht

Je buitenmuur waterdicht maken? Zo bescherm je je muur tegen vocht

Ontdek hoe je je buitenmuur waterdicht kan maken met impregneren, voegwerken en meer. Voorkom vochtproblemen met deze praktische oplossingen!

Lees meer

Meer vochtproblemen in huis door lange regenperiodes van vorig jaar: dit kan je doen

Meer vochtproblemen in huis door lange regenperiodes van vorig jaar: dit kan je doen

Vochtproblemen in huis nemen toe door de regenperiodes van afgelopen jaar. Vochtexperts leggen uit hoe je vocht herkent en wat je eraan kan doen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag