7

Haag van buurman op onze grond

Raphque
Raphque
#Ontwerp · 11 jaren geleden
Enkele jaren geleden heb ik een bouwgrond gekocht, met op de scheiding een hele lange, brede en hoge beukenhaag; 25 jaar oud, 60 meter lang, 2 meter dik, 3 meter hoog...) Nu is die grond nagemeten door een landmeter en nu blijkt dat die haag eigenlijk volledig op mijn grond staat, het center van de stammen staat gemiddeld op 15 cm van de officiële scheiding. Daar komt nog eens bij dat die haag een kleine 2 meter breed is, waarvan ruwweg 110 cm op mijn kant gemeten van de scheidingslijn. Véél te dik dus. Voor mij moet die haag (voorlopig) niet weg, maar wat ik wel zou willen is dat die buurman belooft (en dit ook op papier zet) dat hij gaat instaan voor de (kosten van een) verwijdering indien dit ooit nodig zou zijn én voor het onderhoud, ook langs mijn kant, ik heb tenslotte nooit gevraagd om zo'n grote haag te hebben. Hij heeft die haag gezet (zogezegd in overleg met de vorige eigenaar van mijn grond maar die is reeds lang overleden), en heeft ze al die tijd verwaarloosd langs onze zijde. Het minste wat hij volgens mij zou moeten doen is die haag naar een aanvaardbare dikte snoeien. De buurman is duidelijk niet van plan om zijn verantwoordelijkheid te nemen en wil niets op papier te zetten, hij zegt dat hij dat wel zal doen als het ooit nodig is. Maar ik betrouw hem hierin niet. Wat zijn mijn rechten? Van wie is die haag nu? Wie moet instaan voor het onderhoud? Kan ik die volledig omzagen indien hij weigert om zijn verantwoordelijkheid te nemen? Is er iemand die hier het fijne van weet? Met vriendelijke groeten, Raf

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3495 Andere particulier
11 jaren geleden
Dat verschil van 15cm verwaarlozen we eventjes zodat het dé-facto om een gemeenschappelijke haag gaat die door elke eigenaar aan zijn kant onderhouden wordt. Of de vorige eigenaar expliciet toelating gegeven heeft is eigenlijk irrelevant : hij had die haag 20-25 jaar geleden moeten laten verwijderen als hij vond dat die haag niet kon. Voorts stond die haag er toen je de grond kocht zodat je wist dat er onderhoud aan kwam te komen. Een vrederechter zal niet ingaan op je verzoek om de buur jouw kant van de haag te doen onderhouden; daar ben ik 99,99% zeker van. De haag staat dus strikt genomen op uw eigendom ... : je mag hem dus wegnemen. Alternatief is stevig insnoeien (op de juiste manier en juist tijdstip) want een nieuwe afsluiting/nieuwe haag kost ook wel wat en je zal je buur moeilijk kunnen verplichten om bij te dragen in een nieuwe afsluiting.
0
Praetor
Praetor
0 3 Andere professioneel
11 jaren geleden
Beste Raf Zo onschuldig is het mogelijk niet. De verkijgende verjaring inzake onroerend goed speelt mogelijk een rol. Hoe ben je er zeker van dat die haag 25 jaar geleden werd geplant, en niet vb 32 jaar ? Voormelde verjaringstermijn is 30 jaar, dus daar moet je zeker mee opletten. Inzake onderhoudsplicht lijkt het wel zo dat jij je deel zal moeten opnemen. Jij zal ze flink kunnen insnoeien. Je hoeft ook niet te gedogen dat deze haag hoger is dan 180 cm. In principe heb je het recht om de haag te laten rooien, maar mogelijk kan je dat vermijden door een duidelijke verklaring uit te lokken, cq actie te nemen. met oprecht groeten
0
Raphque
Raphque
0 1 Verbouwer
11 jaren geleden
Hallo heren, Bedankt voor jullie antwoorden. Mijn voornaamste bezorgdheid is niet zozeer het onderhoud als wel het feit dat als ik ooit -om welke reden dan ook- die haag weg wil, dat ik dan zal opdraaien voor het verwijderen en afvoeren. (ruwweg 200 m3 haag...) Als die buurman nú niets op papier wíl zetten, dan kan je er gif op innemen dat hij binnen x-aantal jaar gewoon zegt: "het is jouw haag, ze staat op jouw grond, trek er uw plan mee". Of hij verhuist, of hij sterft, of ik verkoop die grond, ... Er kan veel gebeuren op 10 jaar tijd. Ik wil alleen maar vermijden dat iets dat nu nog geen probleem is, míjn probleem wordt... De haag is effectief 24 jaar geleden geplant, dat hebben die buren me zelf verteld. Maar wil dat ook zeggen dat die haag officieel (nog) niet mijn eigendom is aangezien het nog geen 30 jaar is? Dat ze nog steeds gemeenschappelijk is doordat ze in theorie op de scheiding staat? (Maar in de praktijk dus niet!) Want als ze mijn eigendom niet is, kan ik ze zelfs niet verwijderen als ik dat zou willen, zelfs al wil ik ze niet en neemt ze veel te veel plaats in. Met vriendelijke groeten, Raf
0
Kris M
Kris M
594 3495 Andere particulier
11 jaren geleden

Nee nee;  na 30 jaar wordt die 15cm de eigendom van uw buren als ze strikt de wetgeving toepassen en staat de haag weer mooi op de (nieuwe) scheidingslijn.  Nu is ze nog uw eigendom want verjaring van inneming van andermans grond is 30 jaar.

Het is nu al jouw probleem (voor minstens de helft van die haag).  Die haag stond er voor je de bouwgrond kocht.

Wat wil je eigenlijk met die haag ?  Behouden of weghalen ?  Laten weghalen en hakselen door professionals zou moeten lukken voor 2-3000€ (wilde gok - zit zelf niet in de branche)  Hoedanook kan je de buren niet laten opdraaien voor een haag die naar de geest toe op de scheidslijn staat.  Misschien lukt het je om ze te overtuigen om ze samen weg te halen en te vervangen door iets anders (als je dat al wil)

In ieder geval zal jij jouw kant moeten onderhouden : hagen op eigen eigendom staan minstens 50cm (of zoiets) van de rooilijn zodat je aan de andere kant er bij kunt.  Mijn hof is zo aangelegd: ik snoei beide kanten van mijn hagen/randbegroeiing omdat ze volledig op't mijne staan en ik er bij kan zonder op de grond van de buren te komen. 

0
Praetor
Praetor
0 3 Andere professioneel
11 jaren geleden

beste Raf

Vandaar dat het verstandig is om een geschrift op te stellen.

15 cm x 60 m = 9m², en is dus geen peulschil.

mvg

0
geterroriseerde buur
geterroriseerde buur
0 1 Andere particulier
11 jaren geleden

Wat als de discussie over een betonnen muur gaat die zonder ons medeweten (op vakantie!)ter vervanging van een bekaertdraad en planten werd gezet.Draad werd gezet door vorige eigenaar van buurhuis en ons en ook betaald.Na jaren van problemen met deze mensen heb ik de stand van de muur laten opmeten door een   landmeter.Inderdaad niet alleen was de draad afgebroken en vernield evenals de planten,maar de betonnen muur staat eveneens volledig op mijn grond.Het officiele document is zijdelings al eens toegevoegd bij een dossier op het vredegerecht,maar echt aktie heb ik nog niet ondernomen.In hoeverre hebben de buren recht op het stukje grond dat zij willens nillens in beslag hebben genomen.Wat kan ik hier aan doen ?

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

De koppels van Huis Gemaakt ontdekten hun toekomstige woning dankzij hun bouwplan op ware grotte. Ontdek hoe Array je bouwplannen tot leven brengt.

Lees meer

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw kan je een hoop geld besparen. Maar hoeveel geld bespaar je door je werken (gedeeltelijk) zelf te doen? En welke klussen kan je zelf doen?

Lees meer

Welke bouwstijl kies jij?

Welke bouwstijl kies jij?

Bouwen is kiezen. Maar de veelheid aan bouwstijlen maakt dat kiezen er niet makkelijker op. Wij geven een beknopt overzicht van de verschillende stijlen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag