Haag van buurman op onze grond
Haag van buurman op onze grond
Alle reacties
Nee nee; na 30 jaar wordt die 15cm de eigendom van uw buren als ze strikt de wetgeving toepassen en staat de haag weer mooi op de (nieuwe) scheidingslijn. Nu is ze nog uw eigendom want verjaring van inneming van andermans grond is 30 jaar.
Het is nu al jouw probleem (voor minstens de helft van die haag). Die haag stond er voor je de bouwgrond kocht.
Wat wil je eigenlijk met die haag ? Behouden of weghalen ? Laten weghalen en hakselen door professionals zou moeten lukken voor 2-3000€ (wilde gok - zit zelf niet in de branche) Hoedanook kan je de buren niet laten opdraaien voor een haag die naar de geest toe op de scheidslijn staat. Misschien lukt het je om ze te overtuigen om ze samen weg te halen en te vervangen door iets anders (als je dat al wil)
In ieder geval zal jij jouw kant moeten onderhouden : hagen op eigen eigendom staan minstens 50cm (of zoiets) van de rooilijn zodat je aan de andere kant er bij kunt. Mijn hof is zo aangelegd: ik snoei beide kanten van mijn hagen/randbegroeiing omdat ze volledig op't mijne staan en ik er bij kan zonder op de grond van de buren te komen.
beste Raf
Vandaar dat het verstandig is om een geschrift op te stellen.
15 cm x 60 m = 9m², en is dus geen peulschil.
mvg
Wat als de discussie over een betonnen muur gaat die zonder ons medeweten (op vakantie!)ter vervanging van een bekaertdraad en planten werd gezet.Draad werd gezet door vorige eigenaar van buurhuis en ons en ook betaald.Na jaren van problemen met deze mensen heb ik de stand van de muur laten opmeten door een landmeter.Inderdaad niet alleen was de draad afgebroken en vernield evenals de planten,maar de betonnen muur staat eveneens volledig op mijn grond.Het officiele document is zijdelings al eens toegevoegd bij een dossier op het vredegerecht,maar echt aktie heb ik nog niet ondernomen.In hoeverre hebben de buren recht op het stukje grond dat zij willens nillens in beslag hebben genomen.Wat kan ik hier aan doen ?

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’
In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’
Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.
Lees ook

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven
De koppels van Huis Gemaakt ontdekten hun toekomstige woning dankzij hun bouwplan op ware grotte. Ontdek hoe Array je bouwplannen tot leven brengt.
Lees meer
Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?
Zelfbouw kan je een hoop geld besparen. Maar hoeveel geld bespaar je door je werken (gedeeltelijk) zelf te doen? En welke klussen kan je zelf doen?
Lees meerWeet jij het antwoord op deze vragen?
Onze toolbox
Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen