Automatisch eigendom wegens jarenlang gebruik?

2

Automatisch eigendom wegens jarenlang gebruik?

Solstice
Solstice
#Ontwerp · 11 jaren geleden
Hallo. Mijn ouders hebben onlangs een appartement gekocht waar een stuk van de kelder bij hoort. De kelder is opgedeeld in verschillende compartimenten en één ervan hoort bij het appartement dat zij gekocht hebben. De vorige eigenaar heeft nooit zelf op dit appartement gewoond, maar verhuurde deze woning. In het pand naast het gebouw waar mijn ouders wonen, is er op het gelijkvloers een zaak (kinderdagverblijf). De eigenaars van deze zaak hadden blijkbaar jaren geleden een mondelinge overeenkomst afgesloten met één van de toenmalige huurders dat zij die kelderruimte mochten gebruiken. Op een bepaald moment hebben de eigenaars van dat kinderdagverblijf een verwarmingsketel geplaatst voor de verwarming van het kinderdagverblijf. Dit is allemaal gebeurd zonder medeweten van de toenmalige eigenaar. Op de verkoopsakte van mijn ouders staat duidelijk dat die bepaalde kelderruimte bij het appartement hoort dat zij gekocht hebben, maar de eigenaars van het kinderdagverblijf betwisten dit. Zij beroepen zich op één of andere wet dat zou stellen dat aangezien zij die kelderruimte al 30 jaar gebruiken zij automatisch eigenaar worden van dat compartiment. Is dit wettelijk? Ik zou denken dat een mondelinge overeenkomst met een huurder automatisch beëindigd wordt op het moment dat die huurder dat pand verlaten heeft? Mijn ouders hebben reeds stappen ondernomen via de vrederechter, maar zonder succes en zitten nu in proces. Kan er iemand mij (mijn ouders) helpen aub met meer informatie? De pro-deo advocaat van mijn ouders zegt dat ze geen zaak meer hebben door die wet (30 jaar lang gebruik dus automatisch eigenaar), maar mij lijkt dat nogal straf...

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3495 Andere particulier
11 jaren geleden

'k Vrees dat uw advocaat gelijk heeft : Jij bent nu nog de eigenaar van de kelder doch het langdurig feitelijk gebruik creerde een erfdienstbaarheid waar je niet meer vanaf geraakt.  Dit is evenwel een complexe materie die niet iedereen perfect beheerst...

Mocht de kelder in de basisakte beschreven zijn als aparte entiteit (dus met een apart quotiteitje dat apart verrekend wordt door de syndicus en een apart klein KI dat apart vermeld staat op je aanslagbiljet voor de onroerende voorheffing) dan zou je mogelijks nog kunnen claimen dat het "verhuurd" was omdat jij de kosten en lasten draagt.  In vele basisaktes worden om redenen van eenvoud nogal eens de kelderruimtes niet apart beschreven. 

De tegenpartij moet alvast kunnen aantonen dat ze de voorziene periode kontinu en ononderbroken gebruik maakten van de kelder.  (Periode is 30 jaar of 20 jaar - soms 10 jaar)   Die brander bewijst een begindatum.  Hoe lang staat die brander daar al ?

Als je de kelder niet terugkrijgt (wat ik vrees) zou je kunnen proberen om van de verkopers een schadevergoeding te bekomen want ze hebben je niet correct geïnformeerd.  Mogelijks voeren zij natuurlijk als tegenargument aan dat je't wel degelijk kon gezien hebben (geen toegang tot lokaal, ...)

Antwoord onder voorbehoud (beheers de materie redelijk goed doch ben géén expert)

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

De koppels van Huis Gemaakt ontdekten hun toekomstige woning dankzij hun bouwplan op ware grotte. Ontdek hoe Array je bouwplannen tot leven brengt.

Lees meer

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw kan je een hoop geld besparen. Maar hoeveel geld bespaar je door je werken (gedeeltelijk) zelf te doen? En welke klussen kan je zelf doen?

Lees meer

Welke bouwstijl kies jij?

Welke bouwstijl kies jij?

Bouwen is kiezen. Maar de veelheid aan bouwstijlen maakt dat kiezen er niet makkelijker op. Wij geven een beknopt overzicht van de verschillende stijlen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag