Wat voor ondergrond bij PVC op hout zonder kruipluik?

3

Wat voor ondergrond bij PVC op hout zonder kruipluik?

Peevee
Peevee
#Vloeren · 11 jaren geleden
Goedeavond, Druk bezig een woning aan te kopen uit 1920. Geen kruipruimte aanwezig en het hele huis bestaat uit houten planken. Nu zou ik graag klik-pvc laten leggen, alleen is mijn vraag wat moet ik dan onder het klik-pvc leggen. Ik zou ook graag de vloer wat isoleren van bovenaf. Ik weet niet of er sprake is van optrekkend vocht. Het dorp ligt op een terp, dus zou je denken dat het droog moet zijn onder de vloer. Of weet iemand een beter soort vloerbedekking bij een huis zonder kruipruimte? Alvast bedankt voor het meedenken! Met vriendelijke groet, Peevee

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3474 Andere particulier
11 jaren geleden· Bedankje ontvangen
Houten vloer zonder kelder of kruipruimte? Wat ligt er dan onder die houten vloer? Hopelijk ventilatie; dat zal wel als die gelijkvloerse planken na 100 jaar nog in goede staat zijn. Ben je zeker dat er geen verborgen kruipkelder is ? My 5 cents: laten zoals het is of uitbreken en alles volgens huidige bouwstandaarden vernieuwen (uitgraven, chape, isolatie, eindchape, afwerking) en ondertussen alle leidingen vernieuwen. Niet bricoleren.
0
Vochtadvies
Vochtadvies
79 502 Architect
11 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Een houten vloer boven een beperkte kruipkelder met zandbodem is volledig dampopen.
Een kruipkelder met een zandbodem geeft een zeer hoge dampdruk.  Daarom is het noodzakelijk om deze kruipruimte aan alle zijden te verluchten.  1 verluchting per 3 meter is een gemiddelde.
Als je geen verluchtingen kunt vinden rondom de woning is het al zeer verdacht.
Mogelijk kan je op de originele bouwplannen nog iets terugvinden van de initiële opbouw.
Je kan steeds een kopie verkrijgen van het originele plan bij de technische dienst van je stad of gemeente.
Als je deze vloer aan de bovenzijde dampdicht afwerkt zonder rekening te houden met wat er onder zit is dit vragen voor problemen.
Kijk eerst alles grondig na, ook onder de houten vloer.

Groeten
Vochtadvies

Nieuwe vloer leggen? Ontvang gratis offertes!

Nieuwe vloer leggen? Ontvang gratis offertes!

Laat je vloer plaatsen door experts en geniet van het beste resultaat. Vraag gratis offertes aan!

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Keramische tegels: topper in gebruiksgemak

Keramische tegels: topper in gebruiksgemak

Op zoek naar een onderhoudsvriendelijke vloer? Dan zit je goed met keramische tegels. Klassiek, modern, rustiek … je vindt ze in allerlei stijlen.

Lees meer

Keuzewijzer: vind de vloer die bij jou past

Keuzewijzer: vind de vloer die bij jou past

Ben je op zoek naar de juiste vloer? Het aanbod is enorm: van keramische tegels, over parket, tot laminaat. Ontdek de voor- en nadelen van alle vloertypes.

Lees meer

Wanneer leg je een ontkoppelingsmat? Vloerexpert legt uit

Wanneer leg je een ontkoppelingsmat? Vloerexpert legt uit

Een tegelvloer en een ontkoppelingsmat gaan hand in hand. Maar hoe werkt het en is er een alternatief? Een expert van bouwmaterialen Wijckmans legt uit.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag