3

Extra verdeelkast

danny2
danny2
#Elektriciteit · 11 jaren geleden
Hoi allemaal, Ik zou een verdeelkast beneden bij willen plaatsen daar de eerste boven vol is. Nu heb ik bij een zkering van de eerste bestaande verdeelkast een kabel van +- 4 carre lopen naar beneden waar de diepvries erop aangesloten is. Kan ik op deze kabel een nieuwe verdeelkast hangen? Moet ik dan ook opnieuw een differentieelschakelaar plaatsen of kan ik hier gewoon verder verdelen met de bestaande kabel naar nieuwe lijnen? Iemand heeft mij al gezegd dat ik boven op de lijn met de 4 carrekabel een zwaardere zekering moet zetten. Momenteel zit er een 20 A op. Dank voor alle hulp. Groetjes

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3511 Andere particulier
11 jaren geleden
Kabel van 4mm2 mag afgezekerd worden met 25a automaten maar 20a is niet verboden. In de 2de kast moet met 20a automaten afgezekerd worden zodra de kabelsectie verkleint naar 2,5mm2. Als die 4 mm2 kabel vandaag termineert op gewone stopkontakten dan zekeren op 20a (wegens de stopkontakten) Differentieel : bijkomende differentielen zijn niet nodig indien in de hoofdkas reeds het juiste differentieel gepasseerd werd doch je moet de secondaire kast wel stroomloos kunnen maken met een zekering of met een differentieel. Ik zou een 30 mA seondair differentieel plaatsen op de ngang van de 2de kast.
0
danny2
danny2
0 1 Andere particulier
11 jaren geleden

Dus 25 A zekering boven op de lijn met de 4 carre kabel.

Voor de stroom van de kast af te zetten kan ik dus boven gewoon de eerste kas uitschakelen ?

Er zit een differentieel op van 40 a en 30 ma of zoiets op de eertse kas, dit zal wel voldoende zijn.

Dus dan kan ik gewoon als voorbeeld in de tweede kas 4 lijnen zetten van 20 A waar elk een kring stopkontakten op komt.

Maar stel nu dat ik een tweede differentieel plaats dan moet ik de 4 carrekabel vertrekkiende van de eerste kas aansluiten op de differentieel en van de differentieel verder verdelen naar de kringen?

Heeft er iemand toevallig een schema wat uitlegt hoe ik de differentieel moet bedraden en van daaruit verder bedraden naar de andere kringen?

Groetjes

Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een wachtbuis plaatsen: zo voorzie je gemakkelijk elektriciteit en andere nutsvoorzieningen in je tuin

Een wachtbuis plaatsen: zo voorzie je gemakkelijk elektriciteit en andere nutsvoorzieningen in je tuin

Wil je later nog tuinverlichting aanleggen zonder grote graafwerken? Ontdek hoe je in de ruwbouwfase al een wachtbuis voor elektriciteit plaatst.

Lees meer

Groepsaankoop energie: bespaar honderden euro's per jaar op gas en elektriciteit

Groepsaankoop energie: bespaar honderden euro's per jaar op gas en elektriciteit

Besparen op je energiefactuur? Livios organiseert in samenwerking met Wikipower een groepsaankoop voor gas en elektriciteit. Registreer je gratis.

Lees meer

Gemiddeld elektriciteitsverbruik: hoeveel elektriciteit verbruikt een huishouden?

Gemiddeld elektriciteitsverbruik: hoeveel elektriciteit verbruikt een huishouden?

Ontdek het gemiddeld elektriciteitsverbruik van huishoudens: hoeveel elektriciteit kost en hoe je kan besparen door slimme keuzes te maken.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag