3

infrarood als hoofdverwarming

hannahbnp
hannahbnp
#Verwarming & koeling · 11 jaren geleden
Is er iemand die ervaring heeft met infraroodpanelen als hoofdverwarming op zonnepanelen? We zijn namelijk aan het verbouwen en vindt het namelijk heel intressant. Vroeger werd er in het huis via pelletkachels gewerkt. Maar ik zou graag zonder radiatoren en kachels werken. Ik ben aan het twijfelen tussen vloerverwarming op gas en deze infraroodpanelen. De vloerverwarming zou mij denk ik meer kosten, aangezien onze zonnepanelen de verbruikkost van de infraroodpanelen heel veel laat dalen. Ik heb ook een gesprek gehad met iemand die dit verkoopt en heeft aangetoond dat deze panelen niet continu 2000 WATT verbruiken. Eens hij op temperatuur is, verbruikt hij bijna niets meer... Bedankt

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3492 Andere particulier
11 jaren geleden

Infraroodverwarming is een duur woord om over rechtstreekse elektrische verwarming te spreken. Uit 1 kWh electriciteit haal je 1 kWh warmte. 1 kWh warmte kost je overdag zo'n 25 cent en 's avonds en in't weekend zo'n 13 cent. Op gas kost diezelfde kWh warmte je zo'n 6 cent (en met pellets zo'n 4 cent) Zo simpel kan het leven zijn. Gas op vloerverwarming is je juiste keuze. Gebruik een condensatiemuurketeltje die ook als doorstromer voor je warm water dient. Als je ooit eens geld te veel hebt kan je nog altijd overschakelen op een warmtepomp (die je per kWh warmte ook ongeveer 6 cent aan electriciteit kost (0,25kWh electriciteit per kWh warmte.

Om een niet recent "goed" geïsoleerd huis te verwarmen moet je rekenen op 15 à 20.000 kWh per jaar (of 1.500 à 2.000 m³ gas). Als je dat wil opwekken met zonnepanelen zal je een héééél groot dak moeten hebben (en al met al nog een dikke portemonnee om het te betalen).  Op gas verwarmen kost je dus slechts een "bescheiden" 900 à 1.200 euro per jaar.  Aan brandstof voor je wagen(s) geef je waarschijnlijk een veelvoud uit (als je geen bedrijfstankkaarten hebt ;-))

Weet ook dat je in principe bij een grondige verbouwing een EPC-certificaat moet bekomen en conform zijn met electrische verwarming lukt niet meer. Dus vergeet electriciteit en ga voor gas (of warmtepomp als je geld te veel hebt)

0
Livios.be
Livios.be
65 590 Andere professioneel
11 jaren geleden

EPB/EPC is niet happig op elektrische verwarming. En dan nog - zoals Kris aanhaalt - is het volgens mij alleen maar interessant als de warmtevraag beperkt is.

Download gratis onze airco-gids

Download gratis onze airco-gids

Alles wat je moet weten over airco’s: van soorten en installatie tot tips voor optimaal rendement. Inclusief handige checklists!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Dit is de kostprijs van een airco: van monoblock airco’s tot split systemen

Dit is de kostprijs van een airco: van monoblock airco’s tot split systemen

De kostprijs van een airco hangt af van verschillende factoren. Ontdek de richtprijzen voor mobiele en vaste airco’s met of zonder buitenunit.

Lees meer

Hoe krijgen we oude en tweedehandskachels uit onze woningen?

Hoe krijgen we oude en tweedehandskachels uit onze woningen?

Tweedehands houtkachels zijn goedkoper, maar erg vervuilend. Volgens expert Katrien Smet van de Vlaamse Milieumaatschappij kunnen we ze uitfaseren.

Lees meer

Warmtepomp voor verwarming: hoe werkt het en welke afgiftesystemen zijn compatibel?

Warmtepomp voor verwarming: hoe werkt het en welke afgiftesystemen zijn compatibel?

Hoe werkt een warmtepomp voor je verwarming? Welke warmteafgiftesystemen zijn compatibel? En kan je het op een bestaand verwarmingssysteem aansluiten?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag