2

nieuwe balklaag plaatsen

Pé
#Fundering · 13 jaren geleden

Ik ga binnenkort de balklaag tussen het 1ste verdiep en de zolder vervangen. De oude balken zijn niet stevig genoeg en hangen helemaal door. De overspanning is 5 meter en ik ga nieuwe balken leggen van 75x225 met 40cm tussen de balken. De oude balken zijn ingemetseld in de muur. Eerst dacht ik deze uit te breken en de nieuwe ook in te metsen maar er werd me verteld dat het makkelijker is en even stevig om de nieuwe balken in balkdragers te steken die bevestigd zijn aan een kantplank. Bij de firma waar ik het hout ga bestellen zeiden ze dat ik dan best als kantplank/balk dezelfde dikte neem als de draagbalken zelf dus 7,5 cm. Is dit zo? Of kan ik hier ook een minder dik exemplaar voor gebruiken?

Een 2de vraag die ik me stel is of ik probleemloos de nieuwe balklaag bovenop de oude kan bevestigen, (dan verlies ik natuurlijk wel hoogte op de zolder) die ik laat zitten tot de nieuwe er helemaal in zit en dan uitbreek? Of raak ik hiermee aan de stabiliteit van mijn woning?

Alle reacties

0
Vraphael
Vraphael
1 4 Andere professioneel
13 jaren geleden
Hoe ga je de 'kantplank' bevestigen? En ik ga ervan uit dat de oude balkenlaag los in de muur ligt? (zonder muurankers). Als ze niet in de muur bevestigd zijn zullen ze ook geen bijdrage leveren aan de stabiliteit van het gebouw en mag je de nieuwe balklaag zomaar bevestigen. Toch lijkt het mij een goedkopere oplossing om de oude balken weg te doen en de nieuwe balken in de voorziene opening te plaatsen.
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

2024 was het natste jaar ooit en heeft voor heel wat vochtige kelders gezorgd. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je een vochtige kelder aanpakt.

Lees meer

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kan je kelder op twee manieren waterdicht maken: langs de buitenkant of langs de binnenkant. Ontdek alle methodes en hun kostprijs.

Lees meer

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Scheuren en barsten in de muur door droogte? Ontdek met de nieuwe gevoeligheidskaart of jouw woning in een risicogebied ligt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag