Geluidsoverlast: Mechanische ventilatie boven het raam

2

Geluidsoverlast: Mechanische ventilatie boven het raam

Senne Wijns
Senne Wijns
#Ventilatie · 13 jaren geleden

Hoi Allen,

Ik heb een half jaar terug een appartement gekocht in centrum Antwerpen, in een niet te drukke straat.
Ik heb echter 'overlast' van het geluid op het straat. Precies of mijn ramen continue openstaan.
Na wat zoek werk op het internet, las ik dat er veel mensen het wijten aan de ventilatieroosters boven hun ramen. Mijn ramen zijn daar ook allemaal mee uitgerust, ik weet enkel niet welke type het juist is. (mijn ramen zijn dubbele beglazing: Glaverbel Thermobel top n+ met houten profielen).
Gevoelsmatig denk/hoor ik het geluid harder langs de bovenkant van de raampartijen, waardoor ik meer en meer begin te denken dat het de ventilatie roosters zijn.

Ik heb in een brochure van Renson terug gevonden dat ze aparte componenten verkopen om op een ventilatierooster te zetten (Invisivent® EVO AKR33). Deze zijn echter zeer prijzig (zou mij meer dan 2000€ kosten).

Heeft er nog iemand een andere oplossing? (ik zou niet graag het ventilatie principe verliezen..)
Hoe weet je welke soort ventilatie roosters je hebt? (foto in bijlage)
Hoe kom je achter het exacte juiste maat (dikte/verdeling) van je ramen?

Alvast bedankt!

foto's kreeg ik via de bijlage knop er niet in, hier de links:

http://img283.imagevenue.com/img.php?image=150041880_P1010161_122_596lo.JPG
http://img131.imagevenue.com/img.php?image=150058629_P1010162_122_26lo.JPG
http://img273.imagevenue.com/img.php?image=150071555_P1010163_122_21lo.JPG

Alle reacties

0
h vangael
h vangael
0 6 Andere particulier
13 jaren geleden

Hi Senne,

ik bekeek je fotos. Eigenlijk is elke opening een puntbron die het geluid verder projecteert. Alleen echt dicht maken (geen enkele spleet) zal het geluid echt verminderen. Als je ooit glas moet vervangen kies dan voor geluidwerend glas aan de straatzijde. Het thermopane dat je nu hebt is OK. Het vervangen door gewoon hedendaags thermopane zal op energetisch gebied weinig besparen maar zó veel kosten dat de investering twijfeachtig is.

Kijk even of je houten ramen overal goed sluiten (afdichtingsrubbers OK?). Voorzie de ramen van zware overgordijnen die de hele muur afdekken, ook dat helpt een beetje. Ventilatie laat lucht door. Die lucht draagt de geluidstrillingen. Ventilatie d m v enkele ventilatoren (in via leefruimte, uit via badkamer/keuken) is hier een betere keuze (je kan ze voorzien van een degelijke afsluiting -geen plastiek roostertjes maar maatwerk- , 's avonds afsluiten en rustig zitten).

Echter het basisprobleem is het (achtergrond-)geluid dat in de stad vaak sterker is dan in the middle of nowhere. Onze beleidsmensen doen daar weinig aan (ze leggen nog steeds betonklinkers of kasseien als wegdek in bewoonde buurten!).

Zelfs zonder dat je er acht op slaat gaat dit continue geluid een invloed op je lichaam hebben: het stoort de diepe slaap en verhoogt de vermoeidheid. Wie ooit van de stad weg ging en vakantie nam in the middle of nowhere zal spoedig een betere  slaap ervaren. De afwezigheid van achtergrondgeluid heeft dus een invloed op ons welzijn.

Moderne ventilatiesystemen (zoals bij nieuwbouw, continu draaiend met warmterecuperatie) streven naar een laag geluidsniveau. Ze zijn duur en gaan niet zolang mee (na 10 jaar zit je zeker met kosten) en vragen een regelmatige reiniging van filters én leidingen. Op termijn geven ze vaak klachten over de luchtkwaliteit. In die mate zelfs dat de kritiek erop aanzwelt. Wat je daarmee op je energierekening bespaart geef je aan onderhoud en vernieuwing uit ...

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

De mogelijkheden zijn de laatste jaren enorm toegenomen, waardoor het moeilijker wordt om de juiste keuze te maken voor jouw woning. In dit magazine helpen we je graag op weg.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Verwarmen of koelen met je ventilatiesysteem: hoe werkt het?

Verwarmen of koelen met je ventilatiesysteem: hoe werkt het?

Je ventilatiesysteem zorgt niet alleen voor een gezond binnenklimaat, maar je kan je woning er ook mee verwarmen of koelen.

Lees meer

Ventilatiesysteem C: een slimme keuze voor gezonde lucht in bestaande woningen

Ventilatiesysteem C: een slimme keuze voor gezonde lucht in bestaande woningen

Ontdek hoe ventilatiesysteem C werkt, wat het kost, de voor- en nadelen en waarom het ideaal is voor bestaande woningen.

Lees meer

7 vooroordelen over raamroosters: waarheid of fabel?

7 vooroordelen over raamroosters: waarheid of fabel?

Hoe meer je isoleert, hoe belangrijker ventilatie is. Dubolimburg en Renson willen komaf maken met een aantal misverstanden over raamroosters.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag