wat ik niet begrijp ... wie kan me dit uitleggen?
Ik heb onlangs een offerte gevraagd voor een centrale verwarming in een bestaand huis bij diverse bedrijven
Deze bedrijven hebben mij hun beste offerte gegeven en nu is het aan mij om te kiezen.
De ene gebruikt al wat grotere radiatoren en een andere ketel (meer vermogen) dan de andere, maar feitelijk als men het verschil van prijzen naast elkaar legt, dan is dat verschil eentje van maximum 500 euro aan andere materialen. Toch kan het verschil tussen de ene en de andere offerte het dubbele van de prijs zijn.
En over die prijs wil ik het hebben.
Als ik op internet de kostprijs van het materiaal bekijken bij de leveranciers dan merk ik dat al degenen die bij mij prijs kwamen geven over één punt gelijk zijn, zij gebruiken end-users prijzen. Ik weet dat installateurs een grootverbruik korting hebben van 25% en soms meer.
Op een installatie zoals ik dit nodig heb rond de 8.000 euro excl. BTw aan materiaal, blijkt dus al zo'n 2.000 euro korting te zitten.
De installatieduur - 1 week - is bij velen ook hetzelfde = 40 uur werk
De ene vraagt 35 euro per uur de andere 40 euro per uur
De installatie is dus ca 1500 euo + 2000 euro op de materialen = 3500 euro dat de installateur ontvangt op deze installatie.
3.500 euro gedeeld door 40 uren werk = 87,5 euro per uur verdiend (bruto zonder kosten).
Hiervan moet men zijn auto betalen en het werkgerei en het loon van de gast - allemaal wat nodig is om te werken.
Met alle respect maar dit snap ik niet, welke berekening ik ook maak, dit is wat mij betreft geen eerlijke verloning meer voor werk.
Wie kan mij dit uitleggen?
Als een effectief werkjaar gelijk zou staan met 240 werkdagen = 240 *8 = 1920 uur. (20 dagen vakantie en 20 dagen geen werk)
Als een gast in loondienst een loonkost heeft van 55.000 per jaar (36.000 per jaar bruto = 3000 bruto per maand) en de afschrijving van de wagen + verzekering + onderhoud en benzine ca 7.000 euro per jaar = dan spreken wij over een kost van 62.000 per jaar of te wel 33 euro per uur.
Voor een baas alleen is 40 euro dan toch ook wel mooi om te vragen.
Waarom moet men dit verdubbelen voor een CV-installatie bij een particulier? En de installateur die het dubbel van de prijs vroeg, werkt dan niet meer aan 87,5 euro per uur maar aan 255 euro per uur.
Van mij mag een installateur zijn boterham verdienen en dat mag effectief genoeg zijn, maar moeten wij hem als particulier dan ook nog eens rijk maken?
En dan klagen dat het stil is in de bouw?
De verlaging van de BTW naar 6% zou wat mij betreft enkel mogen als de installateur zijn prijzen ook 'sociaal' houdt, men zou nog meer werk hebben en het zou veel eerlijker zijn ten opzichte van de burger, die zich nu echt wel gerold voelt.
Tja misschien heb ik toch het verkeerde beroep gekozen ...
Tenzij mij iemand kan vertellen waarom wat ik bereken niet waar is ...