aannemer daagt niet op en is onbereikbaar na betaling voorschot
Geachte,
Welke stappen kan ik ondernemen in volgende situatie:
Op 16/7 hebben wij een overeenkomst afgesloten met een aannemer voor uitvoering van dakwerken. Dezelfde dag nog hebben wij, zoals de overeenkomst bepaalde, een voorschot overgemaakt (ong. een 5000 EUR). Na ontvangst van de betaling zou hij onmiddellijk de materialen bestellen en laten leveren. Tot op vandaag echter hebben wij nog niets ontvangen. Wij hebben sindsdien nog enkele keren contact gehad en hij beweerde tot 2 maal toe (eerste keer 5/8 via mail en volgende keer 13/8 telefonisch)dat de bestelling reeds geplaatst was bij een door ons gekende firma. Na contact door ons met deze firma, hebben we vernomen dat er niets besteld was (wel prijs gevraagd), de aannemer is er blijkbaar wel gekend. Sinds 13/8 is de aannemer niet meer bereikbaar, noch telefonisch, sms,...(enkel voicemail is te horen) ook niet door de firma waarbij de goederen volgens de aannemer zouden besteld zijn.
In het contract is duidelijk schriftelijk bepaald dat de werken op 6/8 moesten starten afhankelijk van het weer en de leveringen. Het weer was voor deze periode duidelijk geen probleem en zijn bestelling van de materialen werd blijkbaar nog niet geplaatst.
Bijkomend probleem is dat na de werken een andere aannemer zonnepanelen komt plaatsten op het dak wat duidelijk besproken is bij de overeenkomst van de dakwerken. Deze firma heeft reeds contact opgenomen met de vraag wanneer de panelen kunnen geplaatst worden.
Wat kunnen wij in deze situatie doen? Ik vermoed de eerste stap, de aannemer "in gebreke stellen" met als bedoeling in een latere fase de overeenkomst eventueel te laten ontbinden? Maar wat dan met het reeds betaalde voorschot?
Alvast bedankt voor een reactie,
met vriendelijke groeten,
Jos


