5

epc-attest

Karl van Welie
Karl van Welie
#Budget · 13 jaren geleden

Heb een epc-attest laten opstellen en bij nalezen heb ik enkele vragen die beantwoord worden met 'dat is het gevolg van het systeem'.

Ook op de vragen wat de invloed van de werken waren op het epc-attest en welke de verlaging was volgens de verschillende stappen kon niet op geantwoord worden.

Een deel van het dak is enkele jaren geleden voorzien van nieuwe roofing en binnenin voorzien van brandvrij materiaal)

Deze factuur kon ik niet meer voorleggen waardoor dat deel van het dak gerekend werd zoals het was bij bouwjaar woning, namelijk 1936.

De andere daken daar kon ik wel een factuur van voorleggen, deze waren namelijk pas gedaan.

Dit heeft betrekking op de ruit in de voordeur , deze  is van gewapend glas en niet hoogrendement.

Alle ramen zijn hoogrendementsglas. 

Tussen het plafond en de vloer van de hogergelegen verdieping is er een ruimte van 40 cm.

Deze zijn wel gedaan, maar door ons zelf, kon factuur niet tonen

Alle ramen zijn voorzien van rolluiken aan de buitenzijde, behalve de ruit in de voordeur

Momenteel een epc score van 353.

Wat is de invloed van de verschillende werken op de score?

Bedankt

Alle reacties

0
Livios.be
Livios.be
65 590 Andere professioneel
13 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Dag Karl,

Wat de invloed van deze werken op je score zouden zijn, kan je energiedeskundige volgens mij relatief makkelijk berekenen. Aangezien jouw woning opgeslagen is in zijn software, kan hij daarvan vertrekken om een simulatie te maken van de toestand na de werken. Et voila: jouw nieuwe score.

Als je het stappenplan van een energiezuinige woning in acht neemt - eerst energievraag beperken, dan efficiënt invullen - zal het na-isoleren van je muren en vloeren je score gevoelig doen dalen.

Wat mij niet duidelijk is: zijn de muren nu ingegeven als niet-geïsoleerd? Ik vermoed dat je hebt bijgeïsoleerd langs buiten en dat dat in die zin dus 'zichtbaar' is. Je kan ook moeilijk je score verbeteren door muren na te isoleren die al geïsoleerd zijn...  dat vind ik wel een vreemde kronkel.

0
Jorn Van Herck
Jorn Van Herck
10 32 Andere professioneel

Karl,

De energiedeskundige heeft deels gelijk dat hij zegt dat de voorgestelde maatregelen het gevolg zijn van 'het systeem'.

Alleen, het systeem laat ook toe om 'vrije tekst' toe te voegen aan het certificaat. Ikzelf gebruik die mogelijkheid in gevallen zoals uw situatie waar er bvb maar 1 raam is dat niet voorzien is van hoogrendementsglas, terwijl alle andere dat wel zijn.

Zoals Stijn al schreef, is het berekenen van de invloed van de maatregelen perfect mogelijk.

0
kristina elsen architect
kristina elsen architect
3 29 Architect

EPC  is een systeem dat enkel adviezen geeft bij het certificaat (automatisch door EPB software bij ophalen certificaat)
deze adviezen zijn niet bindend maar geven een mogelijkheid tot verbeteren van het energiesysteem van de wooneenheid.
Deze adviezen zijn standaard en voor alle EPC certificaten dezelfde volgens het al of niet reeds aanwezige isolatienorm.
Een EPC geeft de huurder of koper een vergelijkingspunt naar als je tussen meerdere woningen moet kiezen.

0
Karl van Welie
Karl van Welie
0 4 Verbouwer
7 jaren geleden

Het attest heeft me ondertussen al wel toegelaten om bij de de keuze van de nieuwe voordeur te gaan voor een voordeur zonder glas. Er is geen spouwmuur aanwezig en bouwjaar woning is 1960.

Ook andere zaken zijn nuttige info geweest. 

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Woning kopen op lijfrente: dit zijn de voor- en nadelen

Woning kopen op lijfrente: dit zijn de voor- en nadelen

Ontdek de voor- en nadelen van een woning kopen op lijfrente. Twee experts vertellen over de mogelijkheden en valkuilen van deze koopformule.

Lees meer

Wat verandert er in 2025 als je wil kopen en lenen?

Wat verandert er in 2025 als je wil kopen en lenen?

Ontdek de veranderingen voor wie in 2025 een woning wil kopen of wil lenen. Van lagere registratierechten tot een soepelere renovatieplicht.

Lees meer

Welke verzekeringen als je zelf (ver)bouwt? Zo zorg je dat je goed verzekerd bent

Welke verzekeringen als je zelf (ver)bouwt? Zo zorg je dat je goed verzekerd bent

Je bent in principe niet verplicht om bepaalde verzekeringen af te sluiten als je zelf je woning (ver)bouwt. Toch doe je dat maar beter wel.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag