3

Huurschade

RodeRidder
RodeRidder
#Ontwerp · 13 jaren geleden
Dag allemaal, Mijn huurder heeft bij het vervangen van een lamp (volgens haar) het glas van een keramische kookplaat gebroken. Zij wijst echter elke verantwoordelijkheid af, verwerpt pertinent een 50/50 regeling, weigert kontakt op te nemen met haar verzekeraar, en dreigt zelfs met de huur achter te houden indien het toestel niet onmiddellijk wordt vervangen. Als reden haalt zij aan dat de breuk is ontstaan is door het vallen van de kap door een lampmontuur wat “ondeskundig gemonteerd werd” (Wat dit ook moge betekenen). 1) Is dit een rechtmatige reden om aansprakelijkheid af te wijzen? 2) Afgezien van de aansprakelijkheidsvraag wil ik verdere moeilijkheden en kosten zo veel mogelijk vermijden en de herstellingskosten slechts in mindering brengen via de waarborg op het einde van de huurtermijn. Welke stappen onderneem ik NU best om dit zo eenvoudig mogelijk te laten verlopen. Kan dit bedrag overigens geindexeerd worden? Groeten H.

Alle reacties

0
Mr. Gert DAMIAANS - ARGUS ADVOCATEN
44 175 Andere professioneel
13 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Indien uit een duidelijke plaatsbeschrijving bij huurintrede blijkt dat de keramische kookplaat volledig in orde was, is dit een schade die volledig ten laste van de huurder valt.

Er is geen enkele reden bestaande waarom de huurder geen of vermindering van de huur zou betalen.

U kan echter dit geld niet inhouden op de huurwaarborg aangezien deze waarborg enkel dienstig is om eventuele huurschade bij het einde van de huurovereenkomst te compenseren.

Ik kan u enkel aanraden om de huurder aan te manen dit schadegeval aan haar huurdersverzekering aan te geven en duidelijk kennis te geven van het feit dat deze schade ter hare laste valt.

Indien u nu het schadegeval zal herstellen, verliest u het drukkingsmiddel én de mogelijkheid tot tegensprekelijke vaststelling achteraf.

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
13 jaren geleden

Dankjewel voor het erg duidelijke antwoord.

Groeten H.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vraag aan de lichtexpert: Hoeveel licht moet je in huis hebben?

Vraag aan de lichtexpert: Hoeveel licht moet je in huis hebben?

Hoeveel licht heb je nodig in huis? Lichtexpert Joël Sels deelt tips over lichtinval, normen en het optimaal gebruiken van daglicht in elke ruimte.

Lees meer

Kant-en-klaar bouwen? Dit betekent het voor je budget

Kant-en-klaar bouwen? Dit betekent het voor je budget

Overweeg je om met een sleutel-op-de-deurfirma in zee te gaan? Ontdek hier wat kant-en-klaar bouwen betekent voor jouw budget.

Lees meer

Zo kies je de juiste sleutel-op-de-deurfirma

Zo kies je de juiste sleutel-op-de-deurfirma

Hoe kies je tussen al die sleutel-op-de-deurbedrijven dat bedrijf uit dat het meest aansluit bij jouw verwachtingen? Wij helpen je met je keuze!

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag