Electriciteitskeuring
Electriciteitskeuring
Alle reacties
Onlangs is mijn appartement verbouwd. Van de elektrieker heb ik in het algemeen een slecht gevoel: hij vergat dingen, snijd zijn eigen kabels door die hij dan later opnieuw moet trekken, ... Onlangs is de keuring geweest en vermoedelijk goedgekeurd (ondanks dat er nog plaatjes ontbreken, er is geen plan in het gebouw, geen labels bij de zekeringen, ...) De keurder zou gezegd hebben dat hij de elektrieker vertrouwt om het op orde te brengen. Ik heb echter de indruk dat er nog fouten zijn in de installatie: * veel stopcontacten op 1 zekering (moet ik nog juist tellen) * in de badkamer staat alles op draad van 1.5 ook de stopcontacten * er is minstens 1 doosje in de muur gestoken en overpleisterd. Wat kan ik best doen: als ik de elektrieker aanspreek zal hij het zeker in orde brengen (maar dit aanrekenen) als ik niets doe, ben ik gekeurd voor de situatie zoals de elektrieker ze getekend heeft maar niet strookt met de werkelijkheid (maar bewijs maar eens dat de elektriciteit niet veranderd is als het afbrand) Ofwel moet ik een klacht indienen bij het keuringsorganisme dat zij iets keuren voor het af is en vermoedelijk belangrijke punten gewoonweg niet gekeurd hebben. (en wat gebeurt er dan?) Al-in-al ga ik ervan uit dat mijn appartement niet gaat afbranden. maar ik plan ik later wel nog wijzigingen aan de situatie, waarvoor ik liever niet wil herkeuren omdat de vorige keuring eigenlijk niets waard is.
Normaal worden enkel de schakelkasten en de bedrading daarin gecontroleerd op basis van het eendraadschema.
Daaruit blijkt wat er aangesloten is.
Keuringsorganismes krijgen hun keuringswerken voornamelijk via elektriekers. De kans bestaat dan ook dat die om die reden sommige zaken niet noteren zoals ontbrekende labels en schema's (als het klopt wat je plaatst).
Als je elektrieker een goedgekeurde installatie verkrijgt dan is er ook geen reden meer voor hem om nog aanpassingen te doen.
Die bedrading met 1.5 van stopcontacten in de badkamer is gewoon crimineel te noemen omdat bij een te lage diameter je draden riskeren te verhitten met risico van electriciteitsbrand. Wat je alleszins op termijn gaat voorhebben met die verkeerde bedrading (op de stopcontacten) dat is het feit dat door de opwarming van deze draden de koppelingen in de stopcontacten én in de schakelkast gaan komen los te zitten (opwarming van de draden zorgt voor uitzetting waardoor de vijzen die je draden vastzetten zich in die bedrading indrukken en bij afkoeling heb je dus loszittende bedrading met een bijkomend risico van brand).
Om jezelf te beschermen (en eventuele discussies bij brand met je brandverzekeringsmaatschappij), als de situatie zich voordoet zoals je vermeldt, laat je beter zelf een ander keuringsorganisme een keuring verrichten. Met dit keuringsverslag heb je dan de mogelijkheid van je elektrieker zijn fouten te bewijzen en te eisen dat die naar de wettelijke normen uitgevoerd worden. En het belangrijkste hier is : bewijzen van fouten bij installatie = herstelling op kosten van de elektrieker!
Normaal worden enkel de schakelkasten en de bedrading daarin gecontroleerd op basis van het eendraadschema.
Daaruit blijkt wat er aangesloten is.
Keuringsorganismes krijgen hun keuringswerken voornamelijk via elektriekers. De kans bestaat dan ook dat die om die reden sommige zaken niet noteren zoals ontbrekende labels en schema's (als het klopt wat je plaatst).
Als je elektrieker een goedgekeurde installatie verkrijgt dan is er ook geen reden meer voor hem om nog aanpassingen te doen.
Die bedrading met 1.5 van stopcontacten in de badkamer is gewoon crimineel te noemen omdat bij een te lage diameter je draden riskeren te verhitten met risico van electriciteitsbrand. Wat je alleszins op termijn gaat voorhebben met die verkeerde bedrading (op de stopcontacten) dat is het feit dat door de opwarming van deze draden de koppelingen in de stopcontacten én in de schakelkast gaan komen los te zitten (opwarming van de draden zorgt voor uitzetting waardoor de vijzen die je draden vastzetten zich in die bedrading indrukken en bij afkoeling heb je dus loszittende bedrading met een bijkomend risico van brand).
BOB/
Om jezelf te beschermen (en eventuele discussies bij brand met je brandverzekeringsmaatschappij), als de situatie zich voordoet zoals je vermeldt, laat je beter zelf een ander keuringsorganisme een keuring verrichten. Met dit keuringsverslag heb je dan de mogelijkheid van je elektrieker zijn fouten te bewijzen en te eisen dat die naar de wettelijke normen uitgevoerd worden. En het belangrijkste hier is : bewijzen van fouten bij installatie = herstelling op kosten van de elektrieker!
BOB/
Wil ik er nog aan toevoegen dat je in de plaats van een ander keuringsorganisme onder te arm te nemen, beter even belt met de verantwoordelijke van de keurder. In het beste geval zal de verantwoordelijke het werk van zijn agent keurder nog eens nakijken, zo mogelijk eventuele inbreuken alsnog noteren. Op die manier moet je geen extra keuring bij een ander keuringsorganisme aanvragen/betalen en heeft de initiele agent keurder geleerd niet te laks om te gaan met een keuring voor inbedrijfname.
Succes.

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!
Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Download onze gratis zonnepanelengids
Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.
Lees ook

Een energiecontract afsluiten of veranderen van leverancier: tips en handige documenten
Ontdek hoe je de juiste keuze maakt tussen een vast, variabel of dynamisch energiecontract en hoe je van energiecontract kan veranderen.
Lees meer
AREI: wat je moet weten over het Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties
Ontdek wat het AREI is, wanneer een keuring verplicht is en hoe je installatie aan de regels voldoet voor optimale veiligheid.
Lees meer
Haal je energiefactuur omlaag met slimme toestellen en deze energie-apps
Bespaar geld en energie met een energie-app en slimme toestellen. Ontdek hoe je eenvoudig je stroomverbruik optimaliseert.
Lees meerOnze toolbox
Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen