Een juridische vraag (maar vond 'juridisch' niet meer bij de rubrieken..)

2

Een juridische vraag (maar vond 'juridisch' niet meer bij de rubrieken..)

LG
LG
#Ontwerp · 11 jaren geleden
Beste, Situatie: Mijn man en ik hebben maart 2012 een tweewoonst gekocht. Op moment van de koop was ons huis + het aangrenzend huis winddicht af. Maar langs ons kwam nogmaals hetzelfde gebouw met ook 2 wooneenheden. We delen dus met 4 huishouden een gemeenschappelijke kelder. (De 2 nieuwere wooneenheden zijn nog steeds in de ruwbouwfase en niet bewoond.) Wij zijn onze bouwheer nog ongeveer € 6500,00 verschuldigd voor een glazen schuifdeur + een granieten keukenwerkblad. In de notariële akte staat dat we dit bedrag enkel dienen te betalen wanneer het vochtprobleem is opgelost. Probleemstelling: 1) Vanaf het begin hebben we behoorlijk wat last van water. Dit stroomt langs de nog niet bewoonde woning naar binnen (ondanks het feit dat dak + vensters in de bouw zitten) en vernield het een en ander bij ons. De bouwheer schuift al de verantwoordelijkheid van zich af, met het excuus: we hebben nog steeds geen oplevering van de gemeenschappelijke kelder gehad, dus jullie mogen me nog niet in gebreke stellen. Maar wanneer is de bouwheer uiterlijk verplicht deze oplevering door te laten gaan? (we willen namelijk niet meer wachten..) 2) Bij de notariële akte had de bouwheer het EPB/C verslag niet bij, maar beloofde deze enkele weken later af te leveren. In de akte staat dat de bouwheer tot max 22 mei 2012 tijd had om dit in orde te maken. Meer als 2 jaren (veel ergernissen en hopen aangetekende brieven) hebben we gewacht, en uiteindelijk hebben we enkele weken geleden een groen certificaat gekregen. Helaas zijn vele punten niet in orde: zo is er geen verluchtingssysteem + zouden de vloeren niet geïsoleerd zijn. Mag dit bij een nieuwbouw?? Mogen wij er niet van uit gaan, dat we een behoorlijk EPB afgeleverd krijgen bij de koop van een nieuwbouw? (ze heeft ons dit op voorhand ook beloofd). Het is een hele boterham, maar ik hoop toch op een spoedig antwoord, na jullie verdiend verlof natuurlijk! :-) Het zou ons enorm helpen.. Hartelijk bedankt, Lien

Alle reacties

0
Livios.be
Livios.be
65 590 Andere professioneel
11 jaren geleden

Hey Lien,

Wat is me dat allemaal!

Tussen de voorlopige - is die er al geweest? - en definitieve oplevering mag maximum één jaar zitten.

Geen ventilatiesysteem en een ongeïsoleerde vloer is in strijd met de EPB-regelgeving. Hier gaat je promotor dus echt wel in de fout. Je kan een EPB ook niet tot het oneidige uitstellen. Na twee jaar is te laat. Uit jouw uitleg leid ik af dat zij ook de bouwheer is. Dus de boete is voor haar. Maar jullie zitten natuurlijk met een verminderd comfort.

Die vochtproblemen moet je zo snel mogelijk aanpakken. Halen die aangetekende brieven iets uit? Anders zou ik je familiale verzekering eens contacteren voor juridische bijstand. Zij zullen je adviseren over de volgende stappen, want dit mag je niet laten aanslepen.

Veel goeie moed!

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Volgens experts, zoals Harvard-professor Joseph Allen, zijn ventilatie, daglicht en luchtkwaliteit essentieel om van je huis een gezond huis te maken.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Lichtexpert Joël Sels geeft tips en oplossingen om meer daglicht in huis te halen. Ontdek hoe je je woning lichter en ruimer maakt.

Lees meer

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Een bodemattest vertelt je meer over de kwaliteit van de grond. Het is een verplicht document als je bouwgrond, een woning of een appartement verkoopt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag