5

gemene muur overname

jan  van dorpe
jan van dorpe
#Ontwerp · 11 jaren geleden

geachte, mijn buur gaat bouwen tegen mijn huis (halfopen bebouwing) volgens zijn architect is er geen sprake van muurovername aangezien ze eerst isolatie en dan een muur tegenbouwen; volgens mijn architect moet de muur wel degelijk overgenomen worden aangezien ze op die manier van werken het buitenspouwblad uitsparen wat is nu eigenlijk het juiste standpunt overname of geen overname graag enige duidelijkheid

Alle reacties

0
Livios.be
Livios.be
65 590 Andere professioneel
11 jaren geleden

Dag Jan,

Ik snap niet waar er tussen twee huizen een buitenspouwblad zit. De buitenspouw is namelijk je gevelsteen.

Zoals ik het begrijp komt er eerst een laag isolatiewol tussen de twee gebouwen. En dan bouwt je buur een muur uit snelbouw. Daar komen dan de welfsels op. In die zin denk ik niet dat hij jouw muur 'gebruikt' en is er volgens mij geen sprake van overname.

0
jan  van dorpe
jan van dorpe
0 1 Andere particulier
11 jaren geleden
hallo, buitenspouwblad is inderdaad de gevelsteen ,dus die manier van bouwen die je juist uitlegt en waar je duidelijk omschrijft dat de buur eerst isolatie plaatst (isolatiewol) maakt toch duidelijk dat zonder mijn reeds bestaande muur de isolatie geen bescherming heeft dus op die manier hoeft mijn buur geen buitenspouwblad te bouwen en spaart hij deze dus uit zodoende moet volgens mijn architect er toch een overnamen gebeuren
0
Livios.be
Livios.be
65 590 Andere professioneel
11 jaren geleden

Die isolatiewol tussen de gebouwen is vooral voor het akoestisch comfort. Je buur zou even goed meteen een snelbouwmuur tegen die van jou kunnen zetten.

Conclusie: het lijkt me belangrijk dat jullie architecten dit uitklaren voor de start van de werken. Zo ontstaan er geen misverstanden!

0
Jeroen De Pelsemaeker
Jeroen De Pelsemaeker
4 16 Bouwer
11 jaren geleden

Is waarschijnlijk ook van belang waar jouw muur juist staat. Bij ons is dit ook zo, onze muur staat op 2 cm van de scheiding. Toen de buren bouwden is er 4cm isolatie geplaatst en daarna hun (snelbouw) muur. Wij hebben dus de helht van de isolatie aan hun terugbetaald (onze architect had dit zo voorzien).

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Welke bouwstijl kies jij?

Welke bouwstijl kies jij?

Bouwen is kiezen. Maar de veelheid aan bouwstijlen maakt dat kiezen er niet makkelijker op. Wij geven een beknopt overzicht van de verschillende stijlen.

Lees meer

Hoe werkt sleutel-op-de-deur? Ontdek de voor- en nadelen

Hoe werkt sleutel-op-de-deur? Ontdek de voor- en nadelen

Bouwen met sleutel-op-de-deur is bouwen met één bouwbedrijf dat voor een instapklare woning zorgt. Ontdek hoe de sleutel-op-de-deurformule werkt.

Lees meer

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw kan je een hoop geld besparen. Maar hoeveel geld bespaar je door je werken (gedeeltelijk) zelf te doen? En welke klussen kan je zelf doen?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag