3

Huis gekocht met rotte muur

Pennywise
Pennywise
#Ontwerp · 11 jaren geleden

Ff vraagje

maand of drie geleden hebben wij de voorlopige akte getekend voor een huis, er werd een voorschot betaald

Dankzij foutje van ons notariaat wordt de akte stuk later verlijd dan voorzien, maar hebben we al wel de sleutel gekregen. Maar er is nog geen sleuteloverdracht gebeurd, die gebeurt pas vrijdag.

Toen we het huis de eerste keer inspecteerden en de tweede keer, bleek er weinig aan de hand, maar nu de meubels uit het huis zijn blijkt de muur onderaan nat/rot te zijn, bezetting is zanderig geworden en de natte muur blijkt door te lopen achter de tegels van de keuken. Zonder een expert te raadplegen ben ik quasi zeker dat heel de binnenbezetting eruit moet, dat de bakstenen muur behandelt moet worden en dat het water uit de grond komt. (Heb de buren langs de "natte zijde" nog wel niet kunnen vragen of zij het ook hebben.)

In onze voorlopige akte staat een clausule waarin de verkoper zegt geen gebreken te kennen, ... maar een rotte muur gemaskeerd door een kast, had hij volgens mij toch wel moeten kennen. Zelfs met de meubels eruit heeft hij ons niets laten weten, toen moet het hem zeker zijn opgevallen. En aangezien de akte nog niet verlijd is, weet ik niet goed meer wat te doen. Tekenen met deze mankementen kan ik gewoon niet doen, dan teken ik mijn doodvonnis, maar hier moet nog wel een oplossing voor te vinden zijn.

Nu heb ik aantal vraagjes en goede raad nodig :

_ Is dit een verborgen gebrek? En kan ik aansturen dat de verkoper de herstellingen laat uitvoeren op zijn kosten of een mindering van de prijs vragen?

_ Zou ik afzien van de verkoop en kan ik mijn voorschot recuperen?

_ Zijn er dingen die ik kan doen om mijn rechten te vrijwaren?

_ We zitten nog maar in de fase van de voorlopige akte, we hebben dus nog niks gekocht ... maakt dit verschil?

_ We hebben natuurlijk onze huishuur al opgezegd en vallen als we van verkoop afzien zonder woonst, ... kan de verkoper hier voor moeten opdraaien?

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/14752/img_3929.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=2c4bfad293fd1f5425ba94c6e8ad0d75https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/14752/living%202%20-%20aanduiding%20vochtige%20muur.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=0889baf13dc2caca7c424c112c36ab5fhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/14752/living%201%20-%20aanduiding%20vochtige%20muur.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=141f9363c707a409db07a7e22c1e0c88

Alle reacties

0
DVB
DVB
16 68 Verbouwer
11 jaren geleden
Juridisch kan ik je niet helpen maar aangezien je 2x naar de schouw verwijst kan het goed zijn dat het probleem voorkomt van je schouw/dak. Ik zou dus nog niet te snel conclusies trekken dat het grondvocht is. In elk geval de notaris eens contacteren..
0
Livios.be
Livios.be
65 590 Andere professioneel
11 jaren geleden

Dag Pennywise,

Vervelende situatie, zeg! Ik probeer enkele van je vragen te beantwoorden:

Als koper ben je weldegelijk beschermd tegen verborgen gebreken. Het probleem is echter dat er geen duidelijke juridische definitie bestaat van dit begrip. Meer info daarover vind je in de artikels

Een vochtige muur hoeft geen afknapper te zijn en is in bepaalde situaties prima te behandelen. Maar dat laat je best op voorhand controleren door een bouw- of vochtexpert. Heb je meteen een zicht op het kostenplaatje.

Aangezien je spreekt van ons notariaat: vraag je notaris om advies over de volgende stappen. Hij moet je adviseren over welke opties je hebt en hoe je best te werk gaat.

Succes!

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag