4

met of zonder architect?

Evavde
Evavde
#Ontwerp · 13 jaren geleden
Wij hebben net een huis gekocht dat we volledig gaan renoveren. Technisch gezien hebben we geen architect nodig aangezien er geen uitbreiding is en geen steunmuren worden afgebroken, maar in eerste instantie dachten we dat wel te doen omdat een architect het toch met een ander oog bekijkt en er mss iets origineels kan van maken. Met de architect die hebben gecontacteerd en die mee een kijkje is gaan nemen klikte het goed en ze had wel goede ideeën maar ze vraagt 12 pct. Dat lijkt ons wel wat veel. Nu overwegen we om de coördinatie dan toch zelf te doen en zelf aannemers te zoeken maar dat wordt ons afgeraden want 'je weet niet waar je aan begint en daar komt alleen miserie van'. Moeten we 11 000 euro betalen aan een architect die we strikt genomen niet nodig hebben of brengt een architect echt een meerwaarde die in verhouding staat met dat bedrag? Of kunnen we een aannemer nemen die alles doet (al dan niet met onderaannemers?) Alle goede raad en ervaringen zijn welkom.

Alle reacties

0
Bertje
Bertje
25 145 Verbouwer
13 jaren geleden
Eva, een goede architect kan best wat meerwaarde brengen en je project met meer zekerheid tot een goed einde brengen. Niet enkel zijn creatieve inbreng maar ook kennis van zaken kunnen hier echt wel het verschil maken. Maar persoonlijk hou ik niet erg van percentages als verloning. Waarom moet hij/zij nu meer of minder verdienen in functie van de prijs van de werken. Het zou er niets mee te maken mogen hebben en alle verleiding om duurder te werken zou er toch niet mogen zijn. 12 percent is ook nog eens behoorlijk veel. Probeer voor een duidelijk omschreven opdracht een vast fee af te spreken. Transparant en eerlijk voor alle partijen, succes, Bert
0
Evavde
Evavde
0 1 Verbouwer
13 jaren geleden

Inderdaad, een vast bedrag zou er ook voor zorgen dat we niet voor verrassingen komen te staan. Bedankt voor de tip, hopelijk staat onze architect ervoor open.

Eva

0
Livios.be
Livios.be
65 590 Andere professioneel
13 jaren geleden

Dag Eva,

Een architect is volgens mij een serieuze meerwaarde in een grootschalig verbouwproject. Hij of zij kan voor een 'totaalplan' zorgen en het overzicht behouden. Ook energetisch gezien zal hij of zij weten wat te doen en ervoor zorgen dat je niet vastloopt. Ook voor de controle van de werken is een architect een belangrijke schakel. Ik zou het zeker overwegen.

Die 12 % ereloon is niet zo'n uitzondering bij verbouwprojecten. Voor nieuwbouw mag je rekenen op zo'n 7 à 8 %, maar bij renovatie is dat meer, want er komt gewoon veel meer bij kijken. Lees in het artikel 'Hoeveel (extra) kost verbouwen?' meer hierover.

Een vaste vergoeding is inderdaad het meest transparant. Mocht je architect dat niet zien zitten, en zijn percentages niet loslaten, vermeldt op het contract dan gewoon heel duidelijk een totaalbudget: hoeveel moet de verbouwing kosten inclusief het ereloon.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vraag aan de lichtexpert: Hoeveel licht moet je in huis hebben?

Vraag aan de lichtexpert: Hoeveel licht moet je in huis hebben?

Hoeveel licht heb je nodig in huis? Lichtexpert Joël Sels deelt tips over lichtinval, normen en het optimaal gebruiken van daglicht in elke ruimte.

Lees meer

Kant-en-klaar bouwen? Dit betekent het voor je budget

Kant-en-klaar bouwen? Dit betekent het voor je budget

Overweeg je om met een sleutel-op-de-deurfirma in zee te gaan? Ontdek hier wat kant-en-klaar bouwen betekent voor jouw budget.

Lees meer

Zo kies je de juiste sleutel-op-de-deurfirma

Zo kies je de juiste sleutel-op-de-deurfirma

Hoe kies je tussen al die sleutel-op-de-deurbedrijven dat bedrijf uit dat het meest aansluit bij jouw verwachtingen? Wij helpen je met je keuze!

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag