Spouwmuurisolatie in combinatie met gevelbekleding.

8

Spouwmuurisolatie in combinatie met gevelbekleding.

Tom Van Dun
Tom Van Dun
#Isolatie · 11 jaren geleden

Hoi iedereen,

ik ben nieuw op dit forum maar ik zal mijn best dien om mijn vraag zo duidelijk mogelijk te formuleren. Wij zijn aan het overwegen om onze gevel te laten na-isoleren. Er is reeds een aannemer langs geweest om een offerte op te maken. De spouw laat het zeker toe om na te isoleren met glaswol van Knauf. De gevel zelf is echter ook in sleche staat, scheuren, gaten, enz... Nu had ik eventueel gedacht om langs de buitenzijde (al dan niet geïsoleerde) panelen aan te laten brengen om de gevel te beschermen. Stel dat ik de spouw niet laat isoleren en voor dikkere geïsoleerde platen kies, heb ik dan niet teveel warmteverlies door de spouw? Indien ik de spouwmuur wel laat isoleren en ik laat nadien platen tegen de gevel monteren moet ik dan iets van vochtwering of dampfolie voorzien?

Alvast bedankt.

Mvg, Tom.

Alle reacties

0
DVB
DVB
16 68 Verbouwer
11 jaren geleden

Hey Tom,

Welkom op het forum! Ik zit in hetzelfde schuitje als jou. Hier zijn we onze opties nog aan het afwegen en we moeten ook nog wat sparen :) Volgens wat ik vernomen heb mag er geen luchtcirculatie zijn in je spouw, anders gaat de isolatie aan de buitengevel niets uitmaken. Hiervoor heb je enkele opties:

- Spouwmuur vullen met isolatie + buitengevel extra isoleren
- Spouwmuur goed afdichten zodat er geen luchtcirculatie mogelijk is (moeilijker haalbaar)
- Spouwmuur vullen met zand.

Wij zouden voor de eerste optie kiezen omdat we dan minder moeten isoleren aan de buitengevel en zo enkele centimeters winnen. Heb je EPS parels al eens overwogen in plaats van supafill? Schijnt de beste oplossing te zijn. ( zowel qua stabiliteit en ecologie)

Laat zeker weten hoe jullie het verder aanpakken! Foto's zijn ook altijd welkom

0
Livios.be
Livios.be
65 590 Andere professioneel
11 jaren geleden

[quote]

Hoi iedereen,

De gevel zelf is echter ook in sleche staat, scheuren, gaten, enz...

[/quote]

Heeft je aannemer iets gezegd over eventuele herstellingswerken? Check punt 3 in dit artikel.

[quote]

Nu had ik eventueel gedacht om langs de buitenzijde (al dan niet geïsoleerde) panelen aan te laten brengen om de gevel te beschermen. Stel dat ik de spouw niet laat isoleren en voor dikkere geïsoleerde platen kies, heb ik dan niet teveel warmteverlies door de spouw?

[/quote]

Dat is inderdaad een aandachtspunt. Als er veel luchtcirculatie in je spouw is, is dat dus ook achter je isolatie. En gaat inderdaad een deel van de thermische buffer teniet.

[quote]

Indien ik de spouwmuur wel laat isoleren en ik laat nadien platen tegen de gevel monteren moet ik dan iets van vochtwering of dampfolie voorzien?

[/quote]

Bij mijn weten niet. Maar professionals op dit forum: .

0
Tom Van Dun
Tom Van Dun
0 2 Verbouwer
11 jaren geleden

Iedereen alvast bedankt voor de reactie. Ik wacht nog op een antwoord van de aannemers maar ik houd jullie op de hoogte.

0
Vochtadvies
Vochtadvies
79 502 Architect
11 jaren geleden

Bij het isoleren van spouwmuren moet je weten dat isolatie nooit vocht produceert.  Het aanbrengen van isolatie kan alleen reeds bestaande vochtproblemen anders laten accentueren (lees meer op www.humida.be ).

De meeste schadegevallen worden veroorzaakt door het vochttransport van binnen naar buiten door het verschil in dampdruk en interne dauwpuntcondensatie.  Om dit te voorkomen kan men best isoleren met een isolatiemateriaal dat een zo hoog mogelijke dampdiffusieweestand heeft zoals PUR of PIR.

Europa wil dat alle woningen energieneutraal geïsoleerd worden.  Zelfs met een spouwbreedte van 7 – 8 cm kan je nog niet energieneutraal isoleren.   Met een extra dampdichte buitenisolatie kan je dit wel bereiken zonder veel problemen (lees meer op http://www.cruysberghs.be/brochures/reaxyl/Productbrochure-Reaxyl-BEN-nl.pdf ).
Met het aanbrengen van een waterdichting over de maaiveldzone neem je de meeste vochtproblemen weg.

Groeten
Vochtadvies

0
Tom Van Dun
Tom Van Dun
0 2 Verbouwer
11 jaren geleden

Toch ook nog wat twijfels ivm de spouwmuurisolatie.

Hoe wordt er verzekerd dat de spouw volledig gevuld wordt? De spouw zal toch niet overal juist even diep zijn....

En zakt het materiaal niet uit na een tijd?

Nogmaals bedankt.

0
Vochtadvies
Vochtadvies
79 502 Architect
11 jaren geleden

PUR of PIR wordt in bijna vloeibare vorm in de spouw gespoten en zwelt vervolgens op onder invloed van vocht tot een hard en stabiel schuim.  Dit opschuimen gebeurt gecontroleerd zodat de volledige spouw gevuld wordt.  Een uitgehard PUR of PIR is zeer stabiel, vocht ongevoelig, kan niet zakken en is zeer duurzaam.
Groeten
Vochtadvies

0
AAAbouw bvba
AAAbouw bvba
0 10 Andere professioneel
11 jaren geleden

Beste,

Na-isoleren doe je best volgens STS 71-1 en dan krijg je er ook nog subsidies voor. :-)

Als je niet direct een extra gevelbekleding aanbrengt, zal je de schade aan de gevel direct of zelfs eerder moeten herstellen. Eerst ook altijd stabiliteit nagaan!

Spouwisolatie (welk materiaal ook) indien conform STS 71-1 aangebracht zal niet uitzakken. Vraag steeds achter een conformiteitsattest en laat dit mee opnemen in het contract. Alle modaliteiten kunnen vooraf gecontroleerd worden zodat er geen voorbehoud van de aannemer nodig is. Als hij de werken juist uitvoert krijg je altijd een conformiteitsattest. Anders dien je contact op te nemen met FOD Economie. :-)

Daarna kan je nog altijd een isolatie voor de gevel plaatsen indien gewenst. Wel rekening houden met dampdiffusieweerstand zoals al aangehaald. Dampopen gevelbepleistering of isolatie + spouw + gevelbekleding is altijd een optie.

Voor verder info mail@aaabouw.be of www.hetidealebuitenschrijnwerk.be

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Download gratis onze gids voor isolatie

Download gratis onze gids voor isolatie

Ontdek hoe je jouw woning warm, comfortabel en duurzaam maakt. Inclusief handige checklists voor een probleemloze isolatieklus!

Download nu gratis jouw isolatiegids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Er zijn verschillende materialen om te isoleren. Het grote verschil zit hem in de lambda-waarde. Wij lijsten de lambda-waarden van isolatie op.

Lees meer

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Koppel een lager verbruik aan een nieuwe look voor je gevel met buitengevelisolatie. Er zijn verschillende manieren om de buitenmuren extra te isoleren.

Lees meer

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie is een snelle en goedkope manier om je muren extra te isoleren. Ontdek de voor- en nadelen, soorten isolatiematerialen, prijs en premie.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag