Gyproc en pleisterwerken - foute volgorde (gyproc eerst)

2

Gyproc en pleisterwerken - foute volgorde (gyproc eerst)

wimb
wimb
#Muren · 11 jaren geleden

Beste

we zijn stevig aan het renoveren en we komen stillaan in de laatste fase waar pleisterwerk en chape moeten worden geplaatst.

Om wat historiek te geven, ter voorbereiding van mijn vraag:

We hebben eerst de zolder afgewerkt (na complete vernieuwing dak) en zijn zo aan de gyprocwerken begonnen.

Daarna, zijn we een verdieping gezakt en zijn we gestart met de werken op de 1ste verdieping (slaapkamer, bureau, badkamer).
We hebben hierbij tussenmuren gezet in ytong MAAR we hebben ook al overal gyprocplafonds gemaakt....

en dit alles, terwijl er nog een bezetter moet komen!

Nu begin ik te piekeren... en vrees ik voor het ergste:

- Er moeten pleisterwerken gebeuren op muren tot tegen het plafond, terwijl het plafond in gyproc er al hangt.
=> dat is "natte massa" tegen vochtopslorpende gyproc platen (in de hoeken)

- Pleisterwerken zorgen voor een erg hoog vochtgehalte
=> dat is vochtige lucht met vochtopslorpende gyproc platen

Ik denk dat het correct is om te stellen, dat we de compleet verkeerde volgorde hebben gebruikt.
Ik heb daar gewoon niet bij stil gestaan en pas nu, wanneer de pleisterwerken in zicht komen, breekt het zweet me uit.

Hoe gaan we om met dit probleem?

De zolderkamers zouden we eventueel dicht kunnen zetten met een deur, en compleet afkleven met plastic om zo het vocht uit de zolderruimte proberen te weren.
Zou dit helpen?

Voor de plafonds en kleine gyrocmuurtjes op het eerste verdiep, gaat dit natuurlijk niet...
Zou een vochtwerende primer hier een oplossing zijn? en wat is daarvan de impact op latere schilderwerken?
Kunnen we eventueel een soort plastic plaatsen op de hoeken waar gyproc en pleisterwerk samenkomen?  (zodat er geen rechtstreeks contact is?)

Wie kan me terug een goede nachtrust bezorgen? :)

Alle reacties

0
Tess
Tess
4 29 Andere particulier
11 jaren geleden

Normaal gezien gebeuren inderdaad eerst de natte werken, en dan pas de droge werken.

Maar je bent zeker niet de eerste die zijn gyproc al geplaatst heeft. Sommige klanten willen namelijk dat de stukadoor de naden nog een laatste keer afwerkt. 

Als je goed ventileert of een bouwdroger plaatst, dan denk ik dat je niet moet vrezen dat je gyproc te veel vocht zal opnemen. De gips kan sowieso een bepaalde hoeveelheid vocht opnemen en afgeven. Met goede ventilatie of desnoods een bouwdroger zou dat geen problemen mogen opleveren.

Bij de  overgangen tussen gyproc en pleister gaat er bij de werkzaamheden wat gips op de gyproc komen. Die hoeken moet zuiver gemaakt worden en het papier kan licht beschadigd worden. In het ergste geval moet de stukadoor die hoeken achteraf wat bijplamuren. De raaklijnen tussen pleisterwerk en gyproc zouden ingesneden moeten worden om barsten te voorkomen.

veel succes

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Natuursteen voor je gevel: soorten, prijs, plaatsing en aandachtspunten

Natuursteen voor je gevel: soorten, prijs, plaatsing en aandachtspunten

Welke soorten natuursteen zijn geschikt voor je gevel? En waarop moet je letten bij de plaatsing en het onderhoud? Alle aandachtspunten op een rij.

Lees meer

SOS buitenmuur: 5 slimme tips om je gevel op te knappen

SOS buitenmuur: 5 slimme tips om je gevel op te knappen

Is je gevel vuil, verouderd of verkleurd? Ontdek praktische tips voor het opfrissen van je buitenmuur. Van zacht reinigen tot crepi.

Lees meer

Gevel metselen: handige tips voor een gevel met karakter

Gevel metselen: handige tips voor een gevel met karakter

Ontdek hoe je een gevel moet metselen: materialen, kosten, zelf doen of laten doen en onderhoudstips voor een duurzame gevel.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag