Gyproc en pleisterwerken - foute volgorde (gyproc eerst)
Beste
we zijn stevig aan het renoveren en we komen stillaan in de laatste fase waar pleisterwerk en chape moeten worden geplaatst.
Om wat historiek te geven, ter voorbereiding van mijn vraag:
We hebben eerst de zolder afgewerkt (na complete vernieuwing dak) en zijn zo aan de gyprocwerken begonnen.
Daarna, zijn we een verdieping gezakt en zijn we gestart met de werken op de 1ste verdieping (slaapkamer, bureau, badkamer).
We hebben hierbij tussenmuren gezet in ytong MAAR we hebben ook al overal gyprocplafonds gemaakt....
en dit alles, terwijl er nog een bezetter moet komen!
Nu begin ik te piekeren... en vrees ik voor het ergste:
- Er moeten pleisterwerken gebeuren op muren tot tegen het plafond, terwijl het plafond in gyproc er al hangt.
=> dat is "natte massa" tegen vochtopslorpende gyproc platen (in de hoeken)
- Pleisterwerken zorgen voor een erg hoog vochtgehalte
=> dat is vochtige lucht met vochtopslorpende gyproc platen
Ik denk dat het correct is om te stellen, dat we de compleet verkeerde volgorde hebben gebruikt.
Ik heb daar gewoon niet bij stil gestaan en pas nu, wanneer de pleisterwerken in zicht komen, breekt het zweet me uit.
Hoe gaan we om met dit probleem?
De zolderkamers zouden we eventueel dicht kunnen zetten met een deur, en compleet afkleven met plastic om zo het vocht uit de zolderruimte proberen te weren.
Zou dit helpen?
Voor de plafonds en kleine gyrocmuurtjes op het eerste verdiep, gaat dit natuurlijk niet...
Zou een vochtwerende primer hier een oplossing zijn? en wat is daarvan de impact op latere schilderwerken?
Kunnen we eventueel een soort plastic plaatsen op de hoeken waar gyproc en pleisterwerk samenkomen? (zodat er geen rechtstreeks contact is?)
Wie kan me terug een goede nachtrust bezorgen? :)

.jpg?w=760&auto=format&ar=4%3A3&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&corner-radius=10&mask=corners&lossless=true&s=0a5abfbb0e410082d200914ddee6e86d)