5

na isolatie buitenmuur bij rijhuis

evipevie
evipevie
#Isolatie · 11 jaren geleden
hoe zit het met het na isoleren van een buitenmuur langs de buitenzijde? wij wonen in een rijhuis, en alle huizen staan dus op dezelfde lijn. dit is niet mogelijk dan? wij willen niet renoveren, maar gewoon de gevel isoleren. langs binnen is eigenlijk geen optie. de zijmuren zijn ook niet geisoleerd, en dat kunnen we niet langs binnen. heeft het dan nut om de voor en achtergevel te doen?

Alle reacties

0
Vochtadvies
Vochtadvies
79 502 Architect
11 jaren geleden

Van het huidige rooilijndecreet mag je 14 cm buiten de rooilijn isoleren.
Als je dan binnen de 14 cm nog een gevelsteen moet plaatsen blijft er niet veel meer over om te isoleren.  Met het Ecoben systeem http://www.cruysberghs.be/brochures/reaxyl/Productbrochure-Reaxyl-BEN-nl.pdf kan je 12 cm isolatie plaatsen aan de buitenzijde, voorzien van een dubbel dampscherm, en daarop kan je alles lijmen wat je maat esthetisch mooi vind.
Groeten
Vochtadvies

0
Livios.be
Livios.be
65 590 Andere professioneel
11 jaren geleden

Dag evipevie,

Dat van dat rooilijndecreet klopt. Dat decreet stelt inderdaad dat je 14 centimeter 'extra' aan je woning mag toevoegen. Opgelet! Gemeentes kunnen dit toch verbieden! Informeer daarom eerst bij je gemeentelijke dienst ruimtelijk ordening of het mag.

Ik snap je opmerking van je zijmuren wel niet. Als het een rijhuis is, zit je toch als het ware ingepakt tussen twee andere huizen? Daardoor is je warmteverlies langs je zijgevels dan ook beperkt. Het is daarom zeker zinvol om 'enkel' je voor- en achtergevel na te isoleren

0
AAAbouw bvba
AAAbouw bvba
0 10 Andere professioneel
11 jaren geleden

Beste,

Na-isoleren is altijd de moeite waard. Heeft uw woning een luchtspouw? Eventueel na-isoleren in de spouw (volgens STS 71-1) + bijkomend isoleren en gevelbekleding. De eerste centimeters leveren het meeste rendement op dus zelfs 5 cm isoleren is de moeite waard.

Voor verdere info mail@aaabouw.be of www.hetidealeschrijnwerk.be

0
Centimeter
Centimeter
0 1 Verbouwer
10 jaren geleden

Is dat rooilijndecreet ook van toepassing op nieuwbouw? Dus 14 cm over de rooilijn met isolatie is OK (mits melding aan gemeente)?

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Prijs spouwmuurisolatie: wat betaal je per m², bestaat er een premie en wat is de terugverdientijd?

Prijs spouwmuurisolatie: wat betaal je per m², bestaat er een premie en wat is de terugverdientijd?

De prijs van spouwmuurisolatie hangt af van het isolatiemateriaal. Maar er zijn nog andere zaken die de prijs van spouwmuurisolatie beïnvloeden.

Lees meer

Geluidsisolatie: alles wat je moet weten voor een betere nachtrust en meer wooncomfort

Geluidsisolatie: alles wat je moet weten voor een betere nachtrust en meer wooncomfort

Geluidsisolatie zorgt voor meer gemoeds- en nachtrust. Lees meer over de prijs en hoe je je vloer, plafond of wanden akoestisch isoleert.

Lees meer

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Je verwarmingskosten met 30 procent verlagen? Ontdek alles over gevelisolatie: van de prijs, over de verschillende materialen tot premies.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag