Meerdere problemen met ramen in aangekochte woning

6

Meerdere problemen met ramen in aangekochte woning

johank
johank
#Ontwerp · 10 jaren geleden
We zijn vorige week in een woning getrokken die we aangekocht hebben, het gaat hier over een oudere woning die volgens de verkoper en het immokantoor in perfecte staat was, we waren op de hoogte dat er één raam enkel in kip stand geplaatst kon worden. Nu blijkt dat zo goed als geen enkel raam naar behoren werkt, de meeste ramen kunnen enkel in kip stand geplaatst worden, gewoon openen kan niet omdat ze blokkeren, meerdere ramen gaan helemaal niet open ... en nog erger, sommige gaan zelfs niet meer dicht! Als er van buiten tegen geduwd wordt gaat het raam open ... totaal geen veiligheid meer dus! Valt dit enigszins onder het gebied van 'verborgen gebreken'? Aan een van de ramen die niet dicht gaan is duidelijk de restant van plakband te zien, waarschijnlijk om tocht buiten te houden ... dit is ons tijdens het bezoek dat we gedaan hebben voor de verkoop nooit meegedeeld. Om al de ramen te vervangen is een enorm budget nodig, iets wat ons toch op voorhand had mogen vermeld worden denken we? Hebben we hier de mogelijkheid om via gerechtelijke weg verhaal te halen bij de verkoper? Greetz

Alle reacties

0
Ddanck
Ddanck
5 21 Andere professioneel
10 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Van een gebrek is sprake zodra het u de woning - mocht u het gebrek gekend hebben - niet of voor een mindere prijs zou hebben gekocht.

Belangrijk is echter of het gebrek verborgen was of niet. Was het gebrek in kwestie duidelijk zichtbaar, dan is er uiteraard geen sprake van een verborgen gebrek.

Het lijkt mij dus een dubbeltje op zijn kant.

0
johank
johank
0 1 Verbouwer
10 jaren geleden
De vraagprijs van de woning was niet bepaald laag te noemen, maar door de grootte en de ligging ideaal voor ons, hadden we echter geweten dat er dergelijke problemen met de ramen waren hadden we zeker een lager bod gedaan en anders onderhandelt. Er zijn meerdere ramen die totaal niet open kunnen, ik heb gisteren meer dan een uur moeten werken om een raam op het gelijkvloers terug dicht te kunnen krijgen om veilig te kunnen slapen. Het melden van een defect aan slechts een raam lijkt ons een afleidings manouvre geweest te zijn. Is het dan echt nodig om als koper elk venster te testen? Het feit dat een raam echt niet open kan je toch niet zomaar zien, dus lijkt ons dat wel verborgen, en had door de verkoper of het immo kantoor gemeld moeten worden, we voelen ons dan ook serieus beet genomen. De verkoper was ook nog 'zo vriendelijk' om keuken apparatuur achter te laten ... Blijkt deze ook nog defect te zijn, weer extra, niet voorziene kosten ... Er zijn ook verschillende meubels achtergelaten, eentje die we zelfs met drie personen niet verplaatst krijgen ... Daarom is ie waarschijnlijk achtergebleven natuurlijk ... Het is vewoon alles bij elkaar wat ons een 'bedrogen' gevoel geeft.
0
Livios.be
Livios.be
65 590 Andere professioneel
10 jaren geleden

Dag johank,

De inzet van de discussie is inderdaad of dit een verborgen of een zichtbaar gebrek is.

Het probleem: de definitie zichtbaar versus verborgen is voor interpretatie vatbaar. Interessant leesvoer: Wat als er verborgen gebreken opduiken na koop?

0
Ddanck
Ddanck
5 21 Andere professioneel
10 jaren geleden

Opgelet, in het contract staat vermoedelijk dat de verkoper geen vrijwaring verschuldigd is voor verborgen gebreken en dan krijgt u als koper helemaal niet zomaar gelijk.

U moet dan bewijzen dat de verkoper de gebreken kende, wat niet makkelijk is. Als de verkoper een professionele verkoper is, moet u dit bewijs niet leveren.

Begin alvast met een offerte te vragen voor de herstelling van de ramen. Met deze offerte kan u dan best opnieuw contact opnemen met de verkopers en proberen zo een vermindering van de prijs te krijgen.

0
ponytail
ponytail
0 1 Andere professioneel
10 jaren geleden

Ondertussen hebben we gisteren geluk gehad. Mijn dochter van 13 doet het raam van haar kamer open en wil het daarna weer sluiten en het raam valt gewoon uit de scharnieren??? Nu is dat raam heel zwaar dus ze heeft een 1000 ste geluk gehad dat ze dat raam niet op haar gekregen heeft. Ik begrijp niet dat zo'n dingen geen verborgen gebreken zijn?  Ramen die niet opengaan, gaan ze toch open dan breken ze gewoon uit hun scharnieren??? Dat zijn toch dingen die je niet kan voor zien. Lekkage's die zogezegd gemaakt zijn volgens de verkoper en het agentschap en die dan toch blijken te lekken!!! We hebben naar de structuur van het huis gekeken, barsten, of bomen niet te dicht staan, hoe de structuur van het dak is. Er is ons wel medegedeeld dat er een klein probleem is met de afdekking van de elektriciteit, dat er een lek is geweest maar gemaakt is  wat dus niet waar lijkt te zijn, dat er een raam was dat niet meer kantelde. Maar niet dat er zo goed als geen raam opengaat en dat ze zomaar uit hun scharnieren vallen?

Is er nu echt geen mogelijkheid om dit aan te pakken????

Mieke

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

3 ontwerpen voor een centrale keuken

3 ontwerpen voor een centrale keuken

De keuken van Thibaud en Sofie is gedateerd. Ze dromen van een open en gezellige leefkeuken. Drie interieurarchitecten maken een ontwerp.

Lees meer

Hoe controleer je of je huurpand voldoet aan de woningkwaliteitsnormen?

Hoe controleer je of je huurpand voldoet aan de woningkwaliteitsnormen?

Ontdek de minimale woningkwaliteitsnormen en leer hoe je kan controleren of jouw huurpand voldoet aan deze normen.

Lees meer

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

De koppels van Huis Gemaakt ontdekten hun toekomstige woning dankzij hun bouwplan op ware grotte. Ontdek hoe Array je bouwplannen tot leven brengt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag