2

servitude

marlies
marlies
#Ontwerp · 13 jaren geleden
Wij hebben een woning gekocht in gesloten bebouwing. Naast ons huis is een servitude, 1.20 m van ons en 90 cm van de buurman. Deze is overbouwd door de buurman. De servitude loopt 5 m verder dan de hoofdbouw. Op deze 5 m stond een betonen afsluiting, met langs beide zijden een poort. Wij zijn nu een nieuwe achterbouw aan het bouwen over de ganse breedte van de woning, tegen de sevitude. Wij hadden gaan vragen aan de buurman om de servitude op te laten heffen, omdat wij dan meer mogelijkheden hadden met de verbouwing. Hij wilde dit niet, stond erop dat de servitude bleef. Nu is de aannemer met de metselwerken en heeft hij meer ruimte nodig om zijn stelling te kunnen plaatsen. Dus willen wij gebruik maken van deze servitude. Wij gaan vragen om de afscheiding te verwijderen ( ook omdat deze al helemaal overhelde en op sommige stukken stuk is) en later een nieuwe te plaatsen. Toen was dit geen probleem. Mijn man begint met de aannemer de afscheiding te verwijderen en onze buurman wordt heel boos. Kan onze buurman ons iets maken? Als het nu aan ons ligt blijft deze servitude volledig vrij.

Alle reacties

0
Mr. Gert DAMIAANS - ARGUS ADVOCATEN
44 175 Andere professioneel
13 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Een servitude of erfdienstbaarheid bestaat in verschillende vormen en mogelijkheden. Ik veronderstel dat in uw geval er sprake is van een servitude van doorgang, of misschien zelfs simpelweg van een mede-eigendom.

In ieder geval moet de servitude dienstig blijven waarvoor deze is in het leven geroepen en kan één van de eigenaren het gebruik ervan niet eenzijdig beperken. Indien de doorgang of gebruik ervan beperkt wordt door de omheining van de buurman, bent u gerechtigd om deze terug vrij te maken.

Indien de servitude op zich geen enkel nut meer heeft, is het misschien aangewezen deze te laten opheffen zodoende dat u beiden inderdaad meer genot kan hebben van uw eigendom zonder beperkingen.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vraag aan de lichtexpert: Hoeveel licht moet je in huis hebben?

Vraag aan de lichtexpert: Hoeveel licht moet je in huis hebben?

Hoeveel licht heb je nodig in huis? Lichtexpert Joël Sels deelt tips over lichtinval, normen en het optimaal gebruiken van daglicht in elke ruimte.

Lees meer

Kant-en-klaar bouwen? Dit betekent het voor je budget

Kant-en-klaar bouwen? Dit betekent het voor je budget

Overweeg je om met een sleutel-op-de-deurfirma in zee te gaan? Ontdek hier wat kant-en-klaar bouwen betekent voor jouw budget.

Lees meer

Zo kies je de juiste sleutel-op-de-deurfirma

Zo kies je de juiste sleutel-op-de-deurfirma

Hoe kies je tussen al die sleutel-op-de-deurbedrijven dat bedrijf uit dat het meest aansluit bij jouw verwachtingen? Wij helpen je met je keuze!

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag