2

zonnepanelen keuring

dolle
dolle
#Hernieuwbare energie · 11 jaren geleden

Dag, ik ben van plan zonnepanelen te plaatsen maar ik heb geen plaats meer in mijn zekering kast dus moet ik een groter gaan plaatsen. mijn vraag is moet ik een volledige keuring van het huis laten uit voeren of alleen op de nieuwe stroomkast huis is van 74 en niet overal voorzien van aarding enzo. Grz ronald

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3474 Andere particulier
11 jaren geleden

Plaats gewoon een klein apart zekeringkastje waarin 2 zekeringen en de zonnestroomteller passen (4 posities breed).  Enkel het zonnepaneelcircuit wordt gekeurd evenals een aardingsmeting.   Je moet dus wel een aardingsonderbreker voorzien en je aardingsweerstand mag maximaal

Ook als je een nieuwe kast plaatst zal normaliter ook enkel het zonnepaneelcircuit gekeurd worden doch het kan géén kwaad je installatie conform te maken.  Dit is niet zo moeilijk voor een goede installatie van de jaren 70 :  Versimpeld: Niet conforme circuits mogelijk blijven doch moeten aangesloten zijn op een 16A automaat na een 30 mA differentieel en stopkontakten zonder aangesloten aarde mogen géén aardingspin hebben.  Voorts moeten de regels voor de natte zones in badkamers gerespecteerd worden.  Vanaf het nieuw geplaatste 300mA differentieel trek je ev circuits bij naar stopkontakten voor grootverbruikers (wel na de 30mA voor natte toestellen.  Eéndraadsschema en situatieschets tekenen is niet onoverkomelijk als je iet of wat van electriciteit kent maar zelfs als je de installatie niet volledig laat keuren dan nog is het goed om een conforme installatie te hebben. 

Beknopte samenvatting AREI : http://www.vincotte.be/data/PDF/en/Huishoudelijke-Elektrische-Installaties_Uitgave_januari%202013_NL.pdf

Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Ontdek alles over duurzame verwarming, energie-efficiëntie en handige checklists voor jouw perfecte warmtepomp. Gratis te downloaden en boordevol tips!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Optimaal gebruikmaken van de opbrengst van je zonnepanelen? Zo doe je dat

Optimaal gebruikmaken van de opbrengst van je zonnepanelen? Zo doe je dat

Het is interessanter dan ooit om de opbrengst van je zonnepanelen zo veel mogelijk op het moment zelf te verbruiken. Maar hoe doe je dat maximaal?

Lees meer

Geothermische warmtepomp: werking, prijs, onderhoud en voordelen

Geothermische warmtepomp: werking, prijs, onderhoud en voordelen

Hoe werkt een geothermische warmtepomp? Wat betaal je voor dit type warmtepomp en waar moet je zeker op letten? Een overzicht.

Lees meer

Waarom de winter de ideale periode is om zonnepanelen te kopen

Waarom de winter de ideale periode is om zonnepanelen te kopen

Zonnepanelen kopen? Profiteer van lage prijzen, scherpe deals en snelle installatie. Ontdek waarom dit het ideale moment is om te investeren.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag