mogelijkheid om eigen woonst te ontwerpen

3

mogelijkheid om eigen woonst te ontwerpen

Subje
Subje
#Ontwerp · 11 jaren geleden
Hallo, Ik en mijn vriendin hebben een lot grond gekocht en we zouden nu graag een woning op plaatsten. Mijn geschiedenis is: Ik ben theoretisch & technisch geschoold als een tekenaar in het secundair. Bijkomend is mijn diploma van toegepaste architectuur. Ik werk tevens in een studiebureau als technische tekenaar, waarin ik alles teken voor productie. Mijn vriendin heeft ook een diploma toegepast architectuur en is tevens bijna geslaagd voor haar master in interieurarchitectuur (te lucas). De eerst problemen zijn gestart bij de bank, die ons niet vertrouwd inzake een eigen kostenraming. Met mijn achtergrond is het niet verbazingwekkend dat ik natuurlijk veel zelf wil doen en misschien ook de mogelijk wil geven aan mijn vriendin om zelf interieur te ontwerpen. De bank wil per se een stempel van een architect, terwijl ik als eindproductie meer contact heeft met aannemers in een maand tijd dan ieder architect en tevens ook de correct prijzen kent (als je weet wat ik bedoel), omdat het niet te vertrouwen is. Tweede probleem is natuurlijk het ontwerp. Vroeger, 3 a 5 jaar geleden, kon je nog iets tekenen en dan laten tekenen door een architect. Daar kan ik mee leven natuurlijk zolang de architect niet met de eer strijkt. Ik ontwerp ook graag- gevels etc- ,en dit ziet enorm modernistisch uit, ver van sommige traditionele architecten, en ik zou natuurlijk niet graag constant willen zeggen, "het was architect ... maar ik heb het ontwerpen". Maar als ik nu even na ga is blijkbaar de "orde van architecten" minder verdraagzamer geworden en kan de architect nu veel sneller een boete krijgen hiervoor. (voor het feit dat hij enkel een handtekening zet en eigenlijk niet veel inbreng heeft). En krijgen we dus als antwoord, "we willen dat natuurlijk doen, maar we kunnen dit niet door de orde van architecten" , het moet dezelfde stijl van het bureau zijn, ze moeten kunnen aantonen dat ze eraan gewerkt hebben. Maar mijn besluit of vraag is eigenlijk, ik heb een stukje grond, een mooi ontwerpje, ik ken de aannemers aan wie ik de offerte zal opstellen, ik weet de constructie details, ik zal mijn eigen studiebureau gebruiken voor rekenwerk, en we hebben er zelf aan gewerkt met zweet en tranen. Waarom bestaat er voor ons, de toegepaste/interieur/vormgeving geen achterpoortje, zoals er bestaat voor ingenieurs (ze mogen zonder architect een privéwoning neerzetten), dat we zelfstandig dit project uit de grond kunnen krijgen. En als we alles geven aan de architect gaat die dit sowieso veranderen naar zijn eigen merk, waar ik niet echt mee akkoord kan gaan. Graag een beetje feedback van mensen die in dezelfde situatie hebben gezeten en een oplossing hebben gevonden. Of enkele tips.

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3495 Andere particulier
11 jaren geleden
Uw vakkennis is ongetwijfeld uitstekend maar de architect die handtekent is wel 10 jaar aansprakelijk. Daar je geen ir noch architect bent zal je een architect moeten vinden. Dura Lex sed lex. Je kan toch gewoon naar waarheid zeggen "ik heb het ontworpen en architect xyz heef getekend na nazicht. De tijd dat architecten arduinen naamplaatjes aanbrachten is al lang voorbij. Accepteer gewoon dat een deel van je bouwbudget nu eenmaal naar de architect gaat (of studeer voor ir of architect ... 😇) Voldoet je ontwerp aan alle bouwnormen (isolatienormen, ventilatie, waterkeringen, vermijden van koudebruggen, ...)
0
Subje
Subje
0 1 Architect
11 jaren geleden

Nou voor die aansprakelijkheid zou ik het niet doen, Ik heb al in enkele architectenbureau gewerkt en 2 bureau's ervan zat men grapjes te maken over het feit dat ze terug een proces lopen (van enkele 10.000 euro's) tegen hun maar dat ze die dan doorschuiven na enkele gesprekken met de (gekende) expertisebureau naar een andere partij. Of dikwijls konden ze het steken op de bouwheer door een handeling dat die ooit had misdaan, terwijl zij duidelijk ook in fout waren, hoe minim het ook was. 

ja de wet is de wet (jammergenoeg), dus mijn vraag is eerder: 

- kent er iemand een architect, misschien bijna op pensioen, die bereid is enkel zijn handtekening te zetten voor een overeentekomen prijs en het risico durft te nemen(liefst via PM). 

- enkele achterpoortjes die zoveel mogelijk het kostprijs dalen, bijvoorbeeld één aannemer, 

- of die toch een beter oplossing weet, ik weet niet naar buitenland toe? kan je dit dan niet ontwijken.

-welke maatregels ik moet nemen, om de architect zo veel mogelijk op standby te plaatsten zodat wij het werk kunnen overnemen. auteursrecht op het ontwerp

Kris, moest ik kunnen of indertijd beter geweten hebben, en in die tijd niet geluisterd had naar mijn klastitularis en CLB-consult, had ik inderdaad voor ir. gegaan, maar de geldkraan is toegedraaid na mijn eerste opleiding en zelf zou ik niet in staat zijn om te overleven door me toenmalige situatie. Die keuze achtervolgt me al ieder dag na mijn studiekeuze. Feit is ook dat de orde van architecten verstrengd is in deze maatregel en je blijkbaar niet zo snel meer een arch vind die het risico wil nemen om enkel nazicht te doen en te (hand)tekenen want zij kunnen geschorst worden als architect voor een periode. ze moeten kunnen aantonen dat ze eraan gewerkt hebben dus 8%full price of een dikke overeengekomen som met aantoonbare gesprekken, gewerkte uren, schets etc... Plus de orde van architecten vraag momenteel veel architecten binnen voor controle (ik kan me bronnen wel niet vermelden,anonimiteit.  

En toch zou ik het dwaas vinden dat een architect volledige prijs krijgt van iemand die waarschijnlijk er meer van weet, die de contacten zal leggen, die het ontwerp zal maken, die de discussie zal voeren tussen de partijen en die alles zal bekostigen. Wat voor nut heeft een wet als er geen uitzonderingen geduld worden. De wet maakt ons handicapt in dit geval. Dus alles is welkom, alles mag via PM. Speculeren mag je ook :D.

We zitten in ontwerpfase, maar de bedoeling zou inderdaad zijn om de bouwnormen te volgen.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Hoe controleer je of je huurpand voldoet aan de woningkwaliteitsnormen?

Hoe controleer je of je huurpand voldoet aan de woningkwaliteitsnormen?

Ontdek de minimale woningkwaliteitsnormen en leer hoe je kan controleren of jouw huurpand voldoet aan deze normen.

Lees meer

3 ontwerpen voor een centrale keuken

3 ontwerpen voor een centrale keuken

De keuken van Thibaud en Sofie is gedateerd. Ze dromen van een open en gezellige leefkeuken. Drie interieurarchitecten maken een ontwerp.

Lees meer

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw kan je een hoop geld besparen. Maar hoeveel geld bespaar je door je werken (gedeeltelijk) zelf te doen? En welke klussen kan je zelf doen?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag