Oude aalput onder bestaande woning opvullen of niet ?

6

Oude aalput onder bestaande woning opvullen of niet ?

zulle
zulle
#Fundering · 11 jaren geleden
Bij onze te renoveren woning (oude hoeve) zit nog een oude aalput deels onder de te vernieuwen keuken en deels onder een andere kamer. Wij zitten eraan te twijfelen of we die willen houden of niet. De kelder is ongeveer 7 m. lang en 3 m. breed en 1.60 m diep. en er staat constant ongeveer 1 m. helder water in (grondwater ?). Ik dacht eraan om die eventueel te gebruiken als bewaarkelder enkel van buitenaf toegangkelijk (na waterdichtmaken) of eventueel te gebruiken als warmtebron(water) voor warmtepomp of als regenwaterput daar wij anders niet beschikken over een regenwaterput . Mijn vrouw is echter van mening dat het beter is de vloeren open te breken en alles op te vullen. Kwestie van vochtproblemen te vermijden achteraf. Iemand goede raad?

Alle reacties

0
zulle
zulle
0 2 Verbouwer
11 jaren geleden

Aan iedereen nogmaals hartelijk dank voor de vele reacties. 

0
kweetniet
kweetniet
0 6 Verbouwer
11 jaren geleden
Opvullen met gestabiliseerd zand.
0
Vochtadvies
Vochtadvies
79 502 Architect
11 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Een regenput of septische put of ander water onder de woning geeft lokaal een zeer hoge dampdruk.
Door het verschil in dampdruk tussen de onderliggende waterput en de bovenliggende ruimte ga je altijd een damptransport hebben naar boven.
Damptransport is energieverlies en een mogelijkheid tot interne condensatie.
Een dergelijke put opvullen is ook geen goed idee want dan blijf je met de dampdruk zitten.
Maak deze put waterdicht en gebruik deze als kelder.
Een verluchting is steeds noodzakelijk om de dampdruk naar buiten af te leiden.
Het plafond van deze put of kelder kan je dampdicht afwerken met een product op waterbasis waarvan we de naam niet mogen noemen.
Groeten
Vochtadvies
Docent bouwfysica

0
zulle
zulle
0 2 Verbouwer
10 jaren geleden

Architect onder de arm genomen en die stelt nu voor om alle vloeren eruit te halen en de kelder (die slechts +/- 1.60 m.) diep is gedeeltelijk op te vullen ongeveer 1 m.dik met gestabiliseerd zand en hierover een dikke gewapende funderingsbetonplaat. Ik stelde hem de vraag naar belastingen en zettingen toe en hij stelde dat het zelf beter is dat die aalput opgevuld is (als hij vroeger gevuld was met water en je neemt plots die belasting weg dan moet je dit gewicht vervangen door iets anders, althans zo begrijp ik het). Aangezien het toch uiteindelijk maar als kruipkelder kan worden gebruikt onder keuken en inkomgedeelte ware het misschien het best om af te zien van een kelder en alle kosten te doen om die nog proberen waterdicht te maken, extra toegang van buitenaf, enz...

0
Evolution Products
Evolution Products
0 4 Andere professioneel
10 jaren geleden
Beste, Mocht u ervoor kiezen om de vloeren uit te breken best van de gelegenheid gebruik maken om te isoleren. Een alternatief voor de dikke fundeerplaat zijn de welfsels uit EPS die gevuld worden met beton (Euromac2 vloerplaat) Uw fundeerplaat is op deze manier meteen geïsoleerd.
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Scheuren en barsten in de muur door droogte? Ontdek met de nieuwe gevoeligheidskaart of jouw woning in een risicogebied ligt.

Lees meer

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kan je kelder op twee manieren waterdicht maken: langs de buitenkant of langs de binnenkant. Ontdek alle methodes en hun kostprijs.

Lees meer

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

2024 was het natste jaar ooit en heeft voor heel wat vochtige kelders gezorgd. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je een vochtige kelder aanpakt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag