potentieel waterdruk van vloerplaat houden

2

potentieel waterdruk van vloerplaat houden

quinny2
quinny2
#Fundering · 11 jaren geleden
beste forumleden, zelf kocht ik een aanpalend huis om van 2 kleinere woningen net een iets grotere te maken, alles wettelijk in orde. nu merk ik dat bij het uitbreken van de oude vloer, op klei laag, zavel en dan tegel gelegd, dat deze heel vochtig is, stap je 10 maal op dezelfde plek dan merk je dat dit precies blubberachtig word. Nu ik zit 30 cm onder de nieuwe vloer pas en deze zit boven het maaiveld, buiten folie en dubbel net, dikte vloerplaat ongeveer 20 cm, ben ik een beetje bang dat de druk van het grond water de vloer zal doen barsten. Kan ik niet beter (en dit is de vraag eigenlijk) een drainage leggen aan de buiten zijde van de woning, net onder het laagste niveau van de vloerplaat? Hoe zou ik dit best doen? Of vinden jullie niets aan de hand er zal niets gebeuren. P.S. ik heb even wat diepen gegraven en op minus 40 zie je effectief water. Wat denken jullie? Alle antwoorden zijn uiteraard welkom.

Alle reacties

0
Vochtadvies
Vochtadvies
79 502 Architect
11 jaren geleden

De beschreven opbouw zal geen enkel probleem vormen zonder enige drainage.
De druk van het water begint pas te spelen als je 1 of 2 meter onder grondwaterniveau bouwt.
Een drainage blijft ook een traag systeem.  Je moet minstens een halve meter drukkend water hebben alvorens dit voldoende kan werken.  Hierbij komt nog dat je ofwel het fijn slib uit de grond haalt, en dan ondermijn je de woning, ofwel slibt het geotextiel dicht en dan loopt er ook geen water door.  Niet doen dus.
Groeten
Vochtadvies

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Nat weer kan voor vochtige kelders zorgen. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je een vochtige kelder aanpakt.

Lees meer

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kan je kelder op twee manieren waterdicht maken: langs de buitenkant of langs de binnenkant. Ontdek alle methodes en hun kostprijs.

Lees meer

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Scheuren en barsten in de muur door droogte? Ontdek met de nieuwe gevoeligheidskaart of jouw woning in een risicogebied ligt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag