Spouwmuurisolatie tegenstrijdig advies

2

Spouwmuurisolatie tegenstrijdig advies

Boris
Boris
#Isolatie · 10 jaren geleden

Recentelijk hebben we offertes gevraagd voor spouwmuurisolatie bij 2 betrouwbare firma's (Pluimers & Thermotech). De prijs komt vrijwel overeen, maar het advies ligt redelijk ver uit elkaar.

Het huis is gebouwd in 1955. De gevel is gemetst met zand en een steen die goed vocht doorlaat. Het voegwerk zelf bestaat niet uit zand en is hier en daar afgebrokkeld aan de gevel aan de regenkant. Ik weet niet of dit veroorzaakt is door vorst of gewoon door ouderdom. Aan de stenen zelf is geen vorstschade te zien. 

Het advies van pluimers:
Door de combinatie van zand + een steen die goed vocht doorlaat stellen ze voor om de spouw te vullen met EPS grafiet parels, maar zullen de werken enkel worden uitgevoerd als de gevel regendicht wordt gemaakt. 

Het advies van Thermotech:
De stukken voeg die afgebrokkeld zijn moeten gewoon hersteld worden. Voor de rest is er geen enkel probleem. De spouw zou opgevuld worden met Glaswol vlokken.

De adviezen liggen dus vrij ver uit elkaar. Aangezien Thermotech zelf gevelrenovaties uitvoert (regendicht maken, crepi, spuitkurk, etc ) en Pluimers dit niet doet had ik eerder verwacht dat Thermotech zou aansturen om de gevel te bezetten. Ze kunnen daardoor misschien wel beter inschatten wat al dan niet nodig is voor de gevel.

Ik hoop dus objectieve meningen te kunnen verzamelen van mensen met verstand van zaken.

Alvast bedankt!  

Alle reacties

0
Vochtadvies
Vochtadvies
79 502 Architect
10 jaren geleden

Als 6 cm PUR zoveel isoleert als 10 cm rotswol is het steeds aan te bevelen om te isoleren met een zo laag mogelijke lambda waarde van 0,023 of lager.
Indien je gevelstenen vocht doorlaten dan zal je isolatie ook nat worden. Een natte isolatie isoleert niet meer.
Een bijkomend probleem is de dampdoorlaatbaarheid van je isolatiemateriaal.
Door het verschil in dampdruk tussen binnen en buiten kan je best zo dampdicht mogelijk na-isoleren om geen interne condensatie te krijgen. Vochttransport = energieverlies.
Rotswol, vlokken en parels zijn 100 % dampopen.
PUR en PIR schuim hebben een dampdiffusieweerstand van ± µ 3,3 op een dikte van 6 cm.

Als je hierover meer wil weten kan je het handboek lezen op www.humida.be of een opleiding “vochtbeheersing tegen 2020” volgen bij Syntra.
Groeten
Vochtadvies

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Tocht in huis bestrijden: 5 tips voor elk budget

Tocht in huis bestrijden: 5 tips voor elk budget

Tocht in huis aanpakken kan op verschillende manieren, afhankelijk van je budget en specifieke behoeften. We lijsten voor jou 5 oplossingen op.

Lees meer

Makkelijk zien waar je woning warmte en dus geld verliest? Een thermoscan helpt je op weg

Makkelijk zien waar je woning warmte en dus geld verliest? Een thermoscan helpt je op weg

Wil je weten langs waar je woning het meeste warmte verliest? Een thermoscan brengt het snel en makkelijk in beeld. Zo werkt het.

Lees meer

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Door in de zomer je woning te isoleren, kan je in de winter genieten van een warm huis en een lagere energiefactuur. Ontdek hoeveel je kan besparen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag