SOD/ SOD met eigen architect / Eigen architect een algemene aaneming

6

SOD/ SOD met eigen architect / Eigen architect een algemene aaneming

Jongedertiger
Jongedertiger
#Ontwerp · 11 jaren geleden

Beste

Wij zijn een jong koppel van dertig jaar met kind en stellen ons zelf de vraag bouwen of toch maar kopen. Datgene dat ons wat tegenhoudt om te bouwen is allereerst dat wij zelf 0.0 kennis hebben van bouwen en absoluut zelf twee linkerhanden hebben.  Dan zoek je uiteraarda al snel naar een SOL of een totaal Onderneming. Echter het tweede dat je dan bezighoudt is wat mag dat allemaal in totaal kosten, zijn hun prijzen realistisch?? Zo zijn er conceptwoningen waar wij ons in kunnen vinden die dan bijv staan vanaf 150.000 zBTW en kosten, waarbij wij dan denken als we daar nu 35% (21% BTW + 14 % kosten) bij tellen zitten we nog ruim onder het voorziene budget.

Laat daar nu net mijn vragen over gaan. Het is zo dat wij meer en meer over wegen om te bouwen. Wij vroegen ons af ofdat iemand ons de realistische kosten bij bouwen met een SOL/ of bouwen in het algemeen kan geven (dus ook dingen die ik eventueel over het hoofd zie in mijn vragen): Om het wat overzichterlijker te maken som ik enkele van onze bouwwensen op en vervolgens de bijhorende vragen.

Wat wij eigenlijk wensen te bouwen is het volgende. nl een huis met een oppervlakte van 168 ( +/- 170m2). Wij hebben een grond op het oog met volgende bouwvoorschriften. max 7 breed en 15 diep, eerste verdiep 7 breed en 13 diep, dak 45% helling, de klassieke stedenbouwkundige voorschriften. Wat wij wensen hier te doen is een woning van 7 op 13 en eerste verdiep 7 op 11.

Wij hebben voor dergelijke woning een budget opgetrokken van +/- 220.000 euro. 

Nu bovenstaande gegevens zijn maar richtlijnen, wij wensen een kleine woning te bouwen waarin alles voorzien is? Ik heb ergens gelezen dat je (ik denk zelf op deze site) de prijs moet je rekenen 1300€/m2. als ik dat bereken dan kom ik er. 

Nu laten we nu terug gaan naar het principe van een conceptwoning. Daar zien wij een plan dat ik zeg ja dat is het... mits, een grotere diepte, zowel boven als onder, en optie zoals een vaste trap. Op het type plan komt deze woning op volgende prijs (ik neem even mijn 35% erbij) +/- 163.000 zoals je ziet ruim onder ons voorziene budget. Nu: de vragen:

Hopelijk is er iemand met voldoende kennis die mij met deze vragen kan helpen?

Mvg

Alle reacties

0
Blavier
Blavier
3 5 Andere professioneel
11 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Beste Jongedertiger,

Ik denk dat heel veel kandidaat bouwers met gelijkaardige vragen zitten en als bouwfirma hebben wij natuurlijk wel ervaring met het begeleiden van onze klanten in deze voorbereidende fase. Ik geef je hieronder alvast graag wat tips en info mee die je bij je overwegingen kunnen helpen.

Het is belangrijk om te begrijpen dat de conceptwoningen die door bouwfirma’s getoond worden, vooral dienen ter inspiratie en om een eerste richtprijs te geven. Naderhand wordt dat concept aangepast aan jouw eigen wensen en de situatie van het project, de grond, ... 

Kan je dan met ongewone meerkosten geconfronteerd worden? Dat zou normaal niet mogen, maar het kan wel gebeuren. Er zijn verschillende zaken die een prijsaanpassing met zich mee kunnen brengen:

Wat betreft de bijkomende kosten waar je rekening mee moet houden, heb je zelf blijkbaar al een goede inschatting.
Waar je zeker rekening mee moet houden zijn de 21% BTW, ~5% architect, ~3000€ voor diverse studies (grondsondering, EPB en ingenieursstudie), 3000-5000€ voor de aansluiting van de nutsvoorzieningen (elektriciteit, gas, water).

Kijk daarbij ook steeds na wat er in de prijs voorzien is. Bij Blavier bvb is de keuken niet standaard voorzien, maar badkamer en andere afwerkingen wel. Bovendien vertrekt de prijs van de conceptwoning vanuit een standaardconfiguratie waarbij je zelf kan beslissen zaken aan te passen bvb qua isolatie, ...

Het is ook hier weer een kwestie van alles op voorhand te bespreken en te laten opnemen in de prijs vooraleer je jouw beslissing neemt.

Wat de wet Breyne betreft: deze wet is geldig zodra je met één aannemer werkt voor de volledige bewoonbare woning. Als je dus alle werken bij éénzelfde bedrijf onder 1 contract laat uitvoeren, dan is de wet Breyne in principe van toepassing. Op dat moment moet dat trouwens duidelijk in het contract vermeld staan.

Qua budget lijkt 220.000€ voor zo’n 170m² wel haalbaar (excl. bouwgrond). Hou er wel rekening mee dat je het qua architectuur en zo wel eenvoudig moet houden om het budget niet de hoogte in te jagen.

Hopelijk helpt dit jullie vooruit in jullie overwegingen.

Mvg,

0
Jongedertiger
Jongedertiger
0 1 Verbouwer
11 jaren geleden
Beste "Blavier" Alvast bedankt voor u antwoord, wanneer ik alles samenvat dan lees ik eigenlijk: "probeer zoveel mogelijk transparantie te krijgen" van het bedrijf/aannemer waar je mee samenwerkt alvorens je een beslissing neemt en dat is iets wat we zeker gaan doen. Dit is dan ook iets wat ik mag verwachten van elke SOD? (en niet SOL, kleine vergissing) Ik kan bijvoorbeeld een gesprek aanvragen met iedere bouwadviseur van een SOD (bijv Blavier) en zij werken voor ons vrijblijvend een offerte uit tot in detail naar onze wensen? Het wordt pas bindend na ondertekening? en in principe zou ik dan ook niet mogen gecofronteerd worden met extra kosten m.u.v. eventuele extra kost als bijvoorbeeld blijkt dat de grond niet draag krachtig genoeg is? Nogmaals bedankt wij nemen dit zeker mee. mvg,
0
Blavier
Blavier
3 5 Andere professioneel
11 jaren geleden
Je kan inderdaad een afspraak maken met een bouwadviseur en vrijblijvend een gedetailleerde prijsofferte laten opmaken. Hoe beter je al weet wat je wil, hoe gedetailleerder we te werk kunnen gaan. Ik weet niet of elke firma zo te werk gaat, bij Blavier doen we dat in elke geval wel en ik weet dat een groot deel van onze grotere concullega's dat ook doen. Bindend wordt het inderdaad pas bij ondertekening van een contract. Met de gedetailleerde meetstaat weet je wat er voorzien is en wat er niet voorzien is en aan welk budget je je mag verwachten. Alvast veel succes met jullie project. Mvg,
0
Livios.be
Livios.be
65 590 Andere professioneel
10 jaren geleden

Dag Jongedertiger,

Je bent je huiswerk goed aan het maken! En ik lees hier al een heel uitgebreid antwoord van Woningen Blavier. Top!

Nog één tip: steek voldoende tijd in het gesprek met je architect. Of je er nu zelf één zoekt of met die van het SOD-bedrijf in zee gaat. Je hebt het wel over afmetingen van je woningen en vierkante meters, maar een goede arcihtect zal dit allemaal kritisch bekijken. Soms kunnen een paar kleine aanpassingen een heel verschil betekenen. Ook voor je budget.

Succes!

0
Pieter Devos - Houtskeletbouw Dewaele
4 8 Andere professioneel
10 jaren geleden

Beste,

Misschien nog een tip van onze kant.

De voorbereidende faze met de architect is inderdaad heel belangrijk.

De indeling, compactheid en oriëntatie van de woning zijn namelijk zaken die niet meer te veranderen zijn eens de woning er staat.

Anderzijds is het heel belangrijk om al van bij het eerste voorontwerp dit eens "aan de realiteit te toetsen" door een gesprek met een aannemer of bouwbedrijf.

Door dit al in een vroeg stadium te doen weet je meteen of de raming van de architect ook daadwerkelijk aan je budget beantworodt.

Verder kunen bepaalde tips van de kant van de aannemer het project mee helpen optimaliseren waardoor het project vaak ineteressanter wordt zonder aan esthetiek in te boeten.

Kortom aarzel zeker niet om met een schetsontwerp naar een aannemer te stappen. Het is vaak een kosteloze second opinion. Wij vinden het namelijk zelf vaal frustrerend om klanten over de vloer te krijgen met een afgewerkt plan en een bouwvergunning die pas op dat moment vaststellen dat het project financieel niet haalbaar is. Kleine ingrepen maken soms een groot verschil.

Veel succes,

Pieter.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Hoe controleer je of je huurpand voldoet aan de woningkwaliteitsnormen?

Hoe controleer je of je huurpand voldoet aan de woningkwaliteitsnormen?

Ontdek de minimale woningkwaliteitsnormen en leer hoe je kan controleren of jouw huurpand voldoet aan deze normen.

Lees meer

3 ontwerpen voor een centrale keuken

3 ontwerpen voor een centrale keuken

De keuken van Thibaud en Sofie is gedateerd. Ze dromen van een open en gezellige leefkeuken. Drie interieurarchitecten maken een ontwerp.

Lees meer

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

De koppels van Huis Gemaakt ontdekten hun toekomstige woning dankzij hun bouwplan op ware grotte. Ontdek hoe Array je bouwplannen tot leven brengt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag