SOD/ SOD met eigen architect / Eigen architect een algemene aaneming
Beste
Wij zijn een jong koppel van dertig jaar met kind en stellen ons zelf de vraag bouwen of toch maar kopen. Datgene dat ons wat tegenhoudt om te bouwen is allereerst dat wij zelf 0.0 kennis hebben van bouwen en absoluut zelf twee linkerhanden hebben. Dan zoek je uiteraarda al snel naar een SOL of een totaal Onderneming. Echter het tweede dat je dan bezighoudt is wat mag dat allemaal in totaal kosten, zijn hun prijzen realistisch?? Zo zijn er conceptwoningen waar wij ons in kunnen vinden die dan bijv staan vanaf 150.000 zBTW en kosten, waarbij wij dan denken als we daar nu 35% (21% BTW + 14 % kosten) bij tellen zitten we nog ruim onder het voorziene budget.
Laat daar nu net mijn vragen over gaan. Het is zo dat wij meer en meer over wegen om te bouwen. Wij vroegen ons af ofdat iemand ons de realistische kosten bij bouwen met een SOL/ of bouwen in het algemeen kan geven (dus ook dingen die ik eventueel over het hoofd zie in mijn vragen): Om het wat overzichterlijker te maken som ik enkele van onze bouwwensen op en vervolgens de bijhorende vragen.
Wat wij eigenlijk wensen te bouwen is het volgende. nl een huis met een oppervlakte van 168 ( +/- 170m2). Wij hebben een grond op het oog met volgende bouwvoorschriften. max 7 breed en 15 diep, eerste verdiep 7 breed en 13 diep, dak 45% helling, de klassieke stedenbouwkundige voorschriften. Wat wij wensen hier te doen is een woning van 7 op 13 en eerste verdiep 7 op 11.
Wij hebben voor dergelijke woning een budget opgetrokken van +/- 220.000 euro.
Nu bovenstaande gegevens zijn maar richtlijnen, wij wensen een kleine woning te bouwen waarin alles voorzien is? Ik heb ergens gelezen dat je (ik denk zelf op deze site) de prijs moet je rekenen 1300€/m2. als ik dat bereken dan kom ik er.
Nu laten we nu terug gaan naar het principe van een conceptwoning. Daar zien wij een plan dat ik zeg ja dat is het... mits, een grotere diepte, zowel boven als onder, en optie zoals een vaste trap. Op het type plan komt deze woning op volgende prijs (ik neem even mijn 35% erbij) +/- 163.000 zoals je ziet ruim onder ons voorziene budget. Nu: de vragen:
Hopelijk is er iemand met voldoende kennis die mij met deze vragen kan helpen?
Mvg