3

Beste manier voor muur te isoleren?

Kg
Kg
#Isolatie · 10 jaren geleden
Beste Wij hebben een huis van 1960 gekocht. Ik wou de spouw te isoleren maar er zijn ander mensen die mij vertellen dat wij beter langs binnen de muren isoleren omdat we toch de oude bepleistering ook verwijderen. Wat is de beste methode om de muren te isoleren? In de spouw of langs de binnenkant van de muren? Mvg

Alle reacties

0
Vochtadvies
Vochtadvies
79 502 Architect
10 jaren geleden

Isoleer eerst de open spouw van je muren.
Bouwfysisch is de slechts mogelijke methode de woning aan de binnenzijde dampopen isoleren.
Je krijg gegarandeerd condensatie achter je isolatie.
Uw binnenpleister afkappen zal meestal ook niet nodig zijn.
In de Ecoben brochure kan je veel nuttige tips vinden http://www.cruysberghs.be/brochures/reaxyl/Productbrochure-Reaxyl-BEN-nl.pdf .
Lees eerst het handboek op www.humida.be en ga dan verder met je isolatiewerken.

Groeten
Vochtadvies
Docent bouwfysica

0
Unilin insulation
Unilin insulation
0 8 Andere professioneel
10 jaren geleden
Er bestaan drie manieren om bestaande muren te isoleren: - Langs de binnenzijde: Zoals Vochtadvies al aangaf, is dit de slechtste oplossing - De spouw na-isoleren: de isolatiewaarde die je hier kunt behalen is beperkt, aangezien de spouwdikte ook beperkt is tot 4 à 5 cm. Hier geldt hoeveel te lager de lambdawaarde van het gekozen product, des te beter de Rd-waarde (totale isolatiewaarde) - Isoleren langs buiten: dit is de beste oplossing. Je kunt de gevel immers volledig inpakken en zo koudebruggen wegwerken. Het is tegelijkertijd een manier om de gevel esthetisch op te waarderen. Weet wel, wanneer je voor de laatste optie kiest, moet de spouw ook opgevuld worden of moet het bestaande buitenspouwblad afgebroken worden om ongewenste luchtstromen door de spouw te vermijden.
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Makkelijk zien waar je woning warmte en dus geld verliest? Een thermoscan helpt je op weg

Makkelijk zien waar je woning warmte en dus geld verliest? Een thermoscan helpt je op weg

Wil je weten langs waar je woning het meeste warmte verliest? Een thermoscan brengt het snel en makkelijk in beeld. Zo werkt het.

Lees meer

Tocht in huis bestrijden: 5 tips voor elk budget

Tocht in huis bestrijden: 5 tips voor elk budget

Tocht in huis aanpakken kan op verschillende manieren, afhankelijk van je budget en specifieke behoeften. We lijsten voor jou 5 oplossingen op.

Lees meer

De 10 grootste fouten bij vloerisolatie

De 10 grootste fouten bij vloerisolatie

Je vloer isoleren: waar loopt het typisch mis en waar let je beter extra voor op? Tien boosdoeners!

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag