Ideeën gezocht water kelder
Onder 1/3e van onze woning loopt een kruipkelder (80-100cm diep). Daar staat geregeld water in, tot wel 30cm. Op dit ogenblik pompen we het gewoon geregeld leeg aangzien lang nat laten tot in de muren bovengronds doorslaat. We zien niet echt een duidelijk verband tussen regendagen en waterniveau, behalve dan dat erg droge weken (!) tot een droge kelder leiden. De woning staat in de zuidrand van Antwerpen (in Hoboken), dus dat zou een kleigrond moeten zijn denk ik.
Maar ik ben op zoek naar wat mogelijke oorzaken en aanpakken. Zelf bedacht ik het volgende:
De riolering is vervangen, m.u.v. het laatste stuk bij de hoofdriolering, dat maakt namelijk een bocht. De hoofdriolering zou het eigenlijk niet kunnen zijn, aangezien onze straat zachtjes afhelt en wij bijna op het hoogste punt wonen. Camerainspectie is eventueel mogelijk, maar niet goedkoop?
De afvoer van regenwater: dit gaat naar de oude beerput, maar dat is een betonnen constructie (40 jaar) die er nog heel erg goed uitziet. Eventueel zou de aansluiting van de afvoerbuis tussen regenput en riool kunnen lekken, maar dat zouden kleine hoeveelheden moeten zijn.
Afvoer van regenwater, deel 2: de regen op tuin en een deel van het afdak worden gewoon in de volle grond geloosd. De afstand tussen de volle grond en de put is ruim 2.5 meter. Zou dit niet eerder gewoon in het grondwater moeten neerslaan?
Grondwater: we wonen op ongeveer het hoogste punt in het dorp. Een kilometer verder is het grondniveau minstens 20 meter lager, en zelfs na 200 meter in onze straat loopt het gronniveau al onder het niveau van kruipkelder. Tenzij de grondlagen vreemde kronkels vormen zou dit toch geen probleem mogen zijn?
Natuurlijk wil ik graag het water weg, maar nog belangrijker is dat het een kweekvijver (letterlijk) is van muggen. Ik heb reeds geprobeerd om een putje te graven in de kelder om de pomp wat lager dan keldervloer te zetten, maar dit is een combinatie van keien (waar zeer moeilijk door te komen valt) en zand dat de pomp verstropt.
Hebben jullie ideeën, bedenkingen, gegevens, tips?