7

Condensatie op zolder

aoor0708
aoor0708
#Isolatie · 10 jaren geleden

Houten dak constructie - puntdak.(ouder huis 1983)

Heb de zolder verder afgewerkt met OBS platen op de vloer met daaronder 12 cm rockwol.

De dakconstructie is zeer simpel met houten draagbalken met daarop een laag plastic ( zoals carton) , daarop de tengellaten en de betonpannen.

Het plastic heeft op de overlappingen ruimte ( hangt iets door en ik zie de pannen).

Nu bemerk ik condensatie op dit plastic, zodanig dat dit grote druppels op de obs platen zie. De balken beginnen hier en daar grijze plekken te krijgen.

Wat is de oplossing voor dit condensatie probleem ?

Alle reacties

0
Vochtadvies
Vochtadvies
79 502 Architect
10 jaren geleden

Kijk eerst na of je niet ergens een derde oorzaak hebt van toevoer van veel vocht.  Meet het vocht in de vloer van het gelijkvloers. Zit er een natte kelder of kruipkelder onder de woning, enz.
Deze vochtproductie geeft een overdadige dampdruk die op zijn beurt kan leiden tot de vermelde condensatie.
Het is niet zo dat een slechte dakopbouw per definitie condensatie geeft.
Groeten
Vochtadvies

0
aoor0708
aoor0708
0 2 Andere particulier
10 jaren geleden

Kijk eerst na of je niet ergens een derde oorzaak hebt van toevoer van veel vocht.  Meet het vocht in de vloer van het gelijkvloers. Zit er een natte kelder of kruipkelder onder de woning, enz.
Deze vochtproductie geeft een overdadige dampdruk die op zijn beurt kan leiden tot de vermelde condensatie.
Het is niet zo dat een slechte dakopbouw per definitie condensatie geeft.
Groeten
Vochtadvies

Het gaat uitsluitend over de zolderverdieping. De vloer van de zolder is recentelijk verder afgewerkt met OBS platen van 18 mm.

Voordien lag de zoldervloer open en was de rockwol ( 12 cm) zichtbaar. Denk wel dat er voordien warmteverlies was. Nu hebben we een zeer koude zolder, maar een warmer huis. Vraag : Kan ik het dak van binnenuit kunnen laten isoleren met PUR schuim ?

0
Isolteam
Isolteam
10 41 Andere professioneel
10 jaren geleden
Beste, Het dak bijkomend isoleren zal zeker helpen. Nu komt er condensatie op het onderdak, omdat dit het koudste oppervlak is. Bouwdelen die naar de hemel "kijken" zijn altijd kouder, komt door straling. Je kan dat vergelijken met het fenomeen dat enkel het dak van een auto bedekt is met rijm, en niet de zijkanten. Let wel dat het onderdak in goede staat is, en voldoende dampopen. Groeten, Isolteam
0
aoor0708
aoor0708
0 2 Andere particulier
10 jaren geleden
Beste,
Het dak bijkomend isoleren zal zeker helpen.
Nu komt er condensatie op het onderdak, omdat dit het koudste oppervlak is.
Bouwdelen die naar de hemel "kijken" zijn altijd kouder, komt door straling.
Je kan dat vergelijken met het fenomeen dat enkel het dak van een auto bedekt is met rijm, en niet de zijkanten.
Let wel dat het onderdak in goede staat is, en voldoende dampopen.
Groeten,
Isolteam

In ieder geval vast bedankt voor de hulp.

Vraag : Wat bedoelt U met dampopen ? De zolder wordt niet gebruikt - alleen een beetje opslag.

Gr

0
Isolteam
Isolteam
10 41 Andere professioneel
10 jaren geleden
Beste, Graag gedaan. Met een damp-open onderdak bedoelen we eigenlijk "ademend". Een damp-open onderdak zal ervoor zorgen dat het vocht, dat doorheen het jaar in het isolatiepakket terecht komt, zal kunnen "uitademen". En zo voorkomen dat dit vocht zal condenseren tegen het koude onderdak. Maar als de zolder enkel gebruikt wordt als stapelruimte, zal de vochtproductie in deze ruimte ook niet zo groot zijn. Zal dus minder een risico vormen. Groeten, Isolteam
0
Livios.be
Livios.be
65 590 Andere professioneel
10 jaren geleden

Dag aoor,

In dit artikel lees je nog wat meer over het verschil tussen dampopen versus dampdicht.

Succes ermee!

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Offerte voor isolatie aanvragen? Zo ga je te werk

Offerte voor isolatie aanvragen? Zo ga je te werk

Ontdek alles over een offerte voor isolatie: de prijs, premies, aandachtspunten en tips om offertes te vergelijken.

Lees meer

Het energiedieet: “Zo herken je een woning met slechte isolatie en kan je je energiekosten verminderen”

Het energiedieet: “Zo herken je een woning met slechte isolatie en kan je je energiekosten verminderen”

Herken slechte isolatie met tips van een energie-expert en verlaag je energiekosten. Leer alles over isolatieproblemen en slimme besparingsmethoden.

Lees meer

Is je woning voldoende geïsoleerd? En hoe kan je dat controleren? Expert deelt tips

Is je woning voldoende geïsoleerd? En hoe kan je dat controleren? Expert deelt tips

Ontdek hoe je eenvoudig controleert of je woning goed geïsoleerd is en bespaar op je energierekening met tips van isolatie-expert Dirk Glorieux.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag