2

electrische keramische kookplaat

sylvieg
sylvieg
#Elektriciteit · 11 jaren geleden
Ik heb een probleem en weet geen raad. Net een studio gerenoveerd . We zijn nu aan de laatste fase bezig namelijk de keuken. Oorspronkelijk was er een 2 pits electrische kookplaat. Dit was samen met de ijskast naar de zekeringkast verbonden. De zekering is 25 ampère. Deze ampere is ongewijzigd gebleven. Maar we hebben Nu een 4 pits keramische kookplaat , electrische oven, ijskast en vervolgens de dampkap op deze bedrading aangesloten. Advies gevraagd en dit was oke als ik overal een 4 draads care zou gebruiken. Maar stel me toch vragen hierbij? Ik zag op de website van ikea dat de kookplaat 6000 watt verbruikt dus 24 ampere. Maar ikea raad alsnog 32 ampère aan , is dit echt nodig? Is 25 ampère niet voldoende? Als ik vervolgens alles optel kookplaat 24A; oven 0,79 kwh dus 13A; dampkap 12 kw dus 7A; koelkast 141kw / jaar dus 5A. Is een totaal van 49 ampère. Als de berekeningen kloppen uiteraard? Vervolgens heb ik in de zekeringkast 1 × 25A; 2 × 16A; 1 × 10A en de verliesstroomschakelaar is 40 ampère. En die is dan verbonden met de hoofdschakelaar in de gang . Wat is het beste dat ik kan doen? Een extra zekering in de kast? Moet ik dan ook mijn verliesschakelaar verhogen, kan dit zomaar? Of één van de 16A gebruiken waar maar 3 stopcontacten zijn op aangesloten? Maar is er dan geen probleem met 4 carré en 2,5 carré te verbinden in de kast? Mvg

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3511 Andere particulier
11 jaren geleden
Uw installatie is niet conform. Stopkontakten (voor koelkast, dampkap, ...) moeten afgezekerd zijn met een20a automaat. Als de kabel naar de kookplaat 4mm2 is dan idd 25a zekering. 32a vereist een kabel van 6mm2. Dus best nieuwe kabels en apart circuit met 2,5mm2 kabel voor koelkast, dampkap, ... Je kan je kookplaat op 4mm2 houden (met zekering 25a). Zekering zal niet springen als je niet terzelfdertijd langdurig alle platen op vol vermogen zet.
Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Groepsaankoop energie: bespaar honderden euro's per jaar op gas en elektriciteit

Groepsaankoop energie: bespaar honderden euro's per jaar op gas en elektriciteit

Besparen op je energiefactuur? Livios organiseert in samenwerking met Wikipower een groepsaankoop voor gas en elektriciteit. Registreer je gratis.

Lees meer

Een wachtbuis plaatsen: zo voorzie je gemakkelijk elektriciteit en andere nutsvoorzieningen in je tuin

Een wachtbuis plaatsen: zo voorzie je gemakkelijk elektriciteit en andere nutsvoorzieningen in je tuin

Wil je later nog tuinverlichting aanleggen zonder grote graafwerken? Ontdek hoe je in de ruwbouwfase al een wachtbuis voor elektriciteit plaatst.

Lees meer

Digitale meter voor iedereen tegen 2029: meer over de werking en besparingsmogelijkheden

Digitale meter voor iedereen tegen 2029: meer over de werking en besparingsmogelijkheden

Ontdek hoe een digitale meter werkt, hoe hij inzicht geeft in je verbruik en hoe je je digitale meter slim kan maken om energie te besparen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag