2

Kan mijn trap verlengd worden?

amS
amS
#Deuren en trappen · 11 jaren geleden
Ik ben al eventjes bezig met verbouwingen en omdat ik vroegere fouten moest rechtzetten, heb ik op het eerste verdiep een 9-tal cm chape moeten plaatsen. Nu is het probleem dat mijn trap bovenaan niet meer mooi uitkomt. Is het mogelijk deze aan te passen? Eventueel de afstand tussen de bovenste 2 treden te vergroten, dit omdat je eerst 2 treden afdaalt en dan op een platform komt, waar de trap een hoek van 90° maakt. Er zijn er ook al die mij gezegd hebben de trap in het geheel op te krikken, maar dit vertrouw ik minder. Benieuwd naar jullie reacties!

Alle reacties

0
Jasper desmet - Trappen Smet
4 26 Andere professioneel
11 jaren geleden

Alles is mogelijk uiteraard, en daar ik hier niet weet over welk model trap u het heeft (standaar, z-vorm, centrale boom,...) en welke uitvoering (hout, metaal,...)

Is het moeilijk hier een eenduidig antwoord op te geven.

Om te beginnen de ideale optrede (per trede naar boven) is ± 18cm als we dan 9cm over 2 treden moeten bijtellen,
krijgen we 2 treden met een optrede van ± 22,5cm. Het klinkt misschien niet veel maar das toch een wereld van verschil.

de trapwangen (daar waar de treden tussen of op liggen) zullen nu ook te kort zijn.
Hoe ga je deze verlengen?

De treden zelf zijn normaal gezien ingefreesd in de trapwangen, deze kan je dus met andere woorden niet of moeilijk verwijderen zonder de treden en/of trapwangen te beschadigen.
Ook dien je nieuwe infrezingen te maken op uw nieuwe hoogte voor de treden, en de oude infresingen op te vullen.

Dus het is zeker mogelijk, maar zeker niet vanzelfsprekend.

Mijn advies is devolgende:

Ben je op zoek naar een tijdelijke oplossing, dan zou ik eventueel de moeite er ninsteken om de treden aan te passen.

Ben je op zoek naar een permanente oplossing, zou ik de trap voorloppig laten voor wat hij is, sparen en dan een volledig nieuwe trap laten maken.

Trap plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Trap plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van ervaren vakmensen en ontdek de mogelijkheden.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je binnendeuren renoveren? Zo geef je ze een nieuwe look

Je binnendeuren renoveren? Zo geef je ze een nieuwe look

Met een likje verf en nieuwe klinken kan je je bestaande binnendeuren renoveren. Met deze tips geef je ze een make-over!

Lees meer

Binnendeuren: het juiste materiaal voor de juiste sfeer

Binnendeuren: het juiste materiaal voor de juiste sfeer

Deuren hebben een aanzienlijke invloed op het uitzicht van je interieur. Denk daarom goed na over de materialen die je gebruikt.

Lees meer

Soorten trappen: welke trap past het best bij jouw interieur?

Soorten trappen: welke trap past het best bij jouw interieur?

Trappen heb je in alle maten, materialen, vormen en kleuren. Ontdek hier alle soorten trappen en welke het best bij jouw interieur past.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag