4

nielsdem

user502147
user502147
#Isolatie · 10 jaren geleden
Graag zou ik mijn leien keeper dak isoleren. Dus ik heb 6cm plaats tussen keeper en lei, deze zou ik isoleren met minerale/glas wol. welke is het best? Zodat dat al helemaal toe zit. Dan heb ik nog 16cm tussen keeper en de horizontale gordingen en deze zou ik dan uitvullen met 16cm pur-platen van recticel met alu folie bevestigd op de keepers. Moet ik dan nog een volledig dampscherm plaatsen? nu heb ik wel condens op de binnenkant van de leien, maar ik denk dat het normaal is aangezien de temperatuursverschillen binnen/buiten. kan die condens dan niet op de isolatie tussen de keepers komen?

Alle reacties

0
Isolteam
Isolteam
10 41 Andere professioneel
10 jaren geleden· Bedankje ontvangen
Beste, Het plaatsen van glaswol isolatie tussen de kepers, zonder dit af te schermen met een regen- en winddichte folie, is niet zo ideaal. Sowieso zal er vocht in deze isolatielaag terecht komen. Dit, zoals u zelf al aangeeft, door condensatie, maar ook door binnenwaaiende sneeuw en motregen. De isolatie zal daar niet van stuk gaan, maar zal niet meer werken. Het is de stilstaande, droge lucht in de isolatie die zorgt voor de isolerende werking. Het is volgens ons beter om eerst een regen- en winddichte, en ademende, onderdakfolie te plaatsen onder en tussen de dakkepers. Deze onderdakfolie moet ook zo geplaatst worden, dat het water dat op deze folie terecht komt, naar buiten wordt afgevoerd. Dan kan u de glaswol plaatsen tussen de kepers en bijkomend gaan afdekken met panelen PUR/PIR. Een bijkomend dampscherm hoeft u niet meer te voorzien onder de panelen PUR/PIR. Het is wel belangrijk dat u alle kieren tussen de panelen opschuimt met PU-schuim en alle naden afkleeft met alu-tape. Zo zorgt u voor een mooi lucht- en dampdicht geheel. Groeten en veel succes, Isolteam
0
user502147
user502147
0 1 Verbouwer
10 jaren geleden
Beste, Al bedankt voor de nuttige info. Maar ik vrees ervoor dat ik de onderdak folie niet Monder de kepers zal kunnen plaatsen want de pannelatten zijn daar allemaal op bevestigd. Zou het goed zijn als ik deze rond de kepers doe? Gaan de kepers dan niet te vochtig worden? mvg niels
0
Isolteam
Isolteam
10 41 Andere professioneel
10 jaren geleden· Bedankje ontvangen
Beste, De werkwijze voor de onderdakfolie is inderdaad rond de kepers. Bedoeling is zeker om deze folie dicht op de zijkant van de kepers te bevestigen, zodat geen water kan binnendringen in isolatiepakket. Kepers zullen inderdaad, in bepaalde omstandigheden, langer vochtig blijven. Daarom ook het belang van een goed damp-open onderdakfolie. Bij warmer zomerweer zal het dakgebinte dan terug kunnen uitdrogen. Het pannendak moet zeker in goede staat en regendicht zijn. Groeten, Isolteam
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Offerte voor isolatie aanvragen? Zo ga je te werk

Offerte voor isolatie aanvragen? Zo ga je te werk

Ontdek alles over een offerte voor isolatie: de prijs, premies, aandachtspunten en tips om offertes te vergelijken.

Lees meer

Het energiedieet: “Zo herken je een woning met slechte isolatie en kan je je energiekosten verminderen”

Het energiedieet: “Zo herken je een woning met slechte isolatie en kan je je energiekosten verminderen”

Herken slechte isolatie met tips van een energie-expert en verlaag je energiekosten. Leer alles over isolatieproblemen en slimme besparingsmethoden.

Lees meer

Is je woning voldoende geïsoleerd? En hoe kan je dat controleren? Expert deelt tips

Is je woning voldoende geïsoleerd? En hoe kan je dat controleren? Expert deelt tips

Ontdek hoe je eenvoudig controleert of je woning goed geïsoleerd is en bespaar op je energierekening met tips van isolatie-expert Dirk Glorieux.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag