isolatie keldergewelf
Alle reacties
mm ik weet niet dat er gebogen isolatieplaten bestaan; je zou toch best werken met een isolatiemateriaal in vlokken/korrelvorm. Een voorstel: je plaatst in de lengte van elk gewelfje, in het hoogste punt van het gewelfje, een hoge keper waarvan je de onderkant uitlijnt met de onderkant van de stalen I-liggers. Je gebruikt deze structuur om de onderdakfolie (of onderdakplat CELIT) te bevestigen. Aan de buitenzijde geen damprem, wel een ademende folie of onderdakplaat. Als je een folie gebruikt moet je nog een verstevigend dwars latwerk aanbrengen, de folie alleen kan het gewicht van de isolatie niet dragen. Hier kan je een vochtbestendig isolatiemateriaal inblazen, zoals kurk, perliet, vermiculiet of silicaatschuimkorrels. Ik vond een mooie uitleg bij leefmilieu Brussel in de groene tabel:http://documentatie.leefmilieubrussel.be/documents/IF_Ecoconstructie_MAT14_Part_NL.PDF
Simpeler voor de constructie is als je los van de gewelfjes een latwerk plaatst van muur tot muur.
In praktisch opzicht is gespoten PUR een gemakkelijke oplossing. Maar.. ongezond, je maakt de constructie langs buiten dampdicht, je krijgt het er nooit meer goed af... mijn eco-instelling...
Isoleren is 1, een dampdichte constructie is nog iets heel anders.
PUR isolatie heeft een beperkte dampdiffusieweerstand van µ 3,3 op een dikte van 6 cm.
Uw binnenpleister µ 0,15, uw binnenspouwblad µ 1,54 en uw buitenspouwblad µ 0,99.
Totaal kom je dan aan µ 5,98, wat nog steeds weinig is.
Hetzelfde geld voor je vloeropbouw.
De Terpro heeft een dampdiffusieweerstand van µ 26.000.
Dampdicht bouwen is de nieuwe norm, wil je een beetje energieneutraal verbouwen of bouwen.
Een (dampdicht) dampscherm moet steeds aan de zijde met de meeste dampdruk (Pa). Dit is niet altijd de warme zijde.
In uw kelder of kruipkelder is de dampdruk altijd veel hoger dan in de bovenliggende woonruimtes.
Groeten
Vochtadvies
Docent bouwfysica

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’
In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.
Lees ook

Prijs spouwmuurisolatie: wat betaal je per m², bestaat er een premie en wat is de terugverdientijd?
De prijs van spouwmuurisolatie hangt af van het isolatiemateriaal. Maar er zijn nog andere zaken die de prijs van spouwmuurisolatie beïnvloeden.
Lees meer
Geluidsisolatie: alles wat je moet weten voor een betere nachtrust en meer wooncomfort
Geluidsisolatie zorgt voor meer gemoeds- en nachtrust. Lees meer over de prijs en hoe je je vloer, plafond of wanden akoestisch isoleert.
Lees meer
Wat is de prijs van gevelisolatie?
Je verwarmingskosten met 30 procent verlagen? Ontdek alles over gevelisolatie: van de prijs, over de verschillende materialen tot premies.
Lees meerOnze toolbox
Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen